افشین حبیب‌زاده در مورد  صدور بخشنامه نیروهای پیمانکاری حجمی  با بیان اینکه این بخشنامه که از سوی معاونت توسعه منابع انسانی به شهرداران مناطق ۲۲ گانه و روسای سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران ابلاغ شده است، حاصل تلاش حوزه معاونت منابع انسانی شهرداری تهران است که انشااله سبب جلوگیری از ضایع کردن حقوق کارگران پیمانکار خواهد شد، گفت: طبق این بخشنامه پیمانکاران مکلفند کلیه مزایای قانونی متعلق به قراردادهای کار اعم از دستمزد روزانه و حق مسکن و ... را مطابق قانون کار و تامین اجتماعی در قراردادهای کار منعقده با کارگران لحاظ کنند.

وی گفت: طبق این بخشنامه پیمانکاران موظف به افتتاح حساب بانکی نزد بانک شهر جهت برداشت حقوق و دستمزد کارگران، ارایه فیش حقوقی در تاریخ معین و ارایه لیست پرداخت حقوق و دستمزد کارگران به کارفرما به صورت ماهیانه هستند. همچنین پیمانکاران  مکلف شده‌اند تا توانایی تامین حداقل دو ماه پرداخت حقوق و دستمزد کارگران تحت پوشش را داشته باشند.

وی ادامه داد: براساس یکی از بندهای این بخشنامه پیمانکاران متعهد شده‌اند حق بیمه کارگران را مطابق با کارکرد آنها و برابر با لیست اسامی کارگران براساس قوانین و مقررات تامین اجتماعی کسر و با اضافه کردن ۲۳ درصد سهم کارفرما به شعب مربوطه واریز و یک لیست پرداختی را به نماینده شهرداری تحویل دهند.

وی با بیان اینکه  همچنین پیمانکاران متعهدند وفق مقررات از بکارگیری اتباع خارجی فاقد پروانه کار اکیدا خودداری کنند و مسئولیت رعایت عدم مقررات بر عهده پیمانکار خواهد بود گفت: کلیه پرداخت‌های پیمانکاران به کارگران می بایست در قالب پرداخت حقوق، عیدی، پاداش، سنوات، وجه مرخصی و ... از طریق حساب بانکی باشد و از پرداخت هرگونه  وجه دستی به کارگران خودداری کنند.

حبیب‌زاده یادآور شد: در یکی از بندهای این بخشنامه آمده است که شهرداری موظف است بدهی پیمانکاران به کارگران را برابر مراجع قانونی از محل ضمانت و مطالبات پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در بندی از این بخشنامه به موضوع ایمنی محیط کار اشاره شده و آمده است گفت: در زمان وقوع حادثه ناشی از کار ضمن انجام اقدامات اولیه برای جلوگیری از تشدید وضع فرد حادثه دیده نسبت به ثبت حادثه در دفتر ویژه حوادث کار و تکمیل فرم حادثه اقدام کرده و مراتب را ظرف سه روز اداری به صورت کتبی به اطلاع سازمان تامین اجتماعی و شعب مربوطه اعلام کنند و همچنین پیش بینی شده در صورت بروز حادثه پیمانکاران موظف شوند نسبت به اعزام فرد حادثه دیده به نزدیکترین محل مرکز خدمات درمانی اقدام و با نظارت شرکت شهر سالم، ارائه کامل خدمات درمانی را پیگیری کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.