ایلهان عمر نخستین زن مسلمان محجبه راه یافته به کنگره آمریکا در نخستین روز کاری خود در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از عربستان سعودی به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر یاد کرد و گفت خواهان توقف فروش سلاح آمریکا به عربستان سعودی است. 

پایگاه اینترنتی بیزینس اینسایدر در گزارشی به اظهارات اخیر ایلهان عمر نماینده مسلمان تازه وارد مجلس نمایندگان آمریکا درباره عربستان و انتصاب وی در کمیته امور خارجی این مجلس پرداخت و نوشت: ایلهان عمر عضو مسلمان کنگره آمریکا که عربستان سعودی تلاش می کند تا وی را بدنام کند، به کمیته ای قوی در مجلس نمایندگان آمریکا راه یافته است که در سیاست خارجی آمریکا تعیین کننده است. این کمیته می تواند جلوی اقدام آمریکا را برای فروش سلاح به کشور پادشاهی (عربستان) بگیرد.

ایلهان عمر نماینده ایالت «مینه سوتا» در مجلس نمایندگان آمریکا که نخستین بار است عضو کنگره شده است این هفته به عضویت کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درآمد.

ایلهان عمر روز گذشته در یک بیانیه مطبوعاتی انتصاب خود را در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تایید کرد و گفت: "ما باید فروش سلاح به کشورهای ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودی را مهار کنیم." 

این کمیته بر لوایح و تحقیقات مرتبط با امور خارجی آمریکا از جمله کمکهای خارجی و صادرات به کشورهای دیگر نظارت دارد. این کمیته همچنین در افزایش یا کاهش صادرات تجهیزات نظامی و فناوری به کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی صاحب نفوذ است. 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تحت فشار کنگره قرار گرفته است تا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را به علت قتل جمال خاشقچی،روزنامه نگار (منتقد میانه رو سعودی) در اکتبر سال گذشته، محکوم کند. ریاض به طور مستمر تلاش کرده است مقامات خود را از این قتل مبرا نشان دهد. 

ایلهان عمر نیز بلافاصله بعد از قتل خاشقچی در پیام توئیتری خود نوشت: دولت سعودی ممکن است در سرپوش گذاشتن بر خشونتهای روزمره که علیه اقلیتها، زنان، فعالان و حتی در نسل کشی یمن انجام می شود، راهبردی عمل کرده باشد اما قتل جمال خاشقچی باید آخرین اقدام شرورانه ای باشد که آنها اجازه می یابند مرتکب شوند. اما ترامپ بارها از به خطر انداختن روابط خود با خانواده سلطنتی سعودی امتناع کرده است و بجای آن روابط گرم آمریکا و عربستان سعودی، معاملات تسلیحاتی سودآور و قیمت های پایین نفت را انتخاب کرده است. 

انتصاب عمر در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درحالی صورت گرفته است که قبل از آن اعضای آکادمیک و رسانه های خبری وابسته به عربستان سعودی بارها حتی قبل از آنکه وی عضو کنگره شود، تلاش کردند تا چهره وی را مخدوش کنند. 

رسانه های دولتی عربستان سعودی مانند العربیه و شبکه رادیویی ام بی سی بارها با انتشار مقالات و گزارش وی را متهم کردند که عضو مخفی اخوان المسلمین و بخشی از یک جناح اسلامی است که تلاش می کند تا کنگره آمریکا را تحت کنترل بگیرد. 

اکبر شهید احمد خبرنگار روزنامه هافینگتون پست در این باره گزارش داد ریاض احتمالا این کمپین رسانه ای را به این خاطر که عمر، به عنوان زن مسلمان، می تواند رابطه آمریکا با عربستان سعودی را به چالش بکشد، راه اندازی کرده است. 

ایلهان عمر که در سال ۱۹۹۱ به عنوان یک پناهنده از سومالی فرار کرد، در بیانیه روز پنجشنبه خود گفت: "به عنوان کسی که مستقیما در نتیجه جنگ آسیب دیده است، افتخار می کنم در کمیته ای خدمت می کنم که مسئول نظارت بر اقدامات خارجی کشور ما - و این رئیس جمهور- است." 

وی گفت: "ما باید از صلاحیت حقوق بشری این کمیته استفاده کنیم تا رئیس جمهور را به خاطر مرگ و میر در بازداشتگاه های تحت نظر وی به پاسخگویی وادار کنیم. ما باید بررسی کنیم که دولت های خارجی و لابی گران آنها چطور قوانین ما را نقض کرده اند.

این اقدامی نادر است که یک نماینده تازه کار به عضویت کمیته های رده بالای کنگره آمریکا درآید. آلکساندریا اوکاسیو کورتز نماینده نیویورک -زنی که نخستین بار است نماینده کنگره شده است- نیز این هفته به عضویت کمیته قوی خدمات مالی کنگره درآمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.