زلمای خلیل‌زاد از زمان انتصاب در سپتامبر گذشته با تمامی طرف‌ها شامل طالبان، مقام‌های افغانستان و سیاستمداران پاکستانی و رهبری نظامی آن در تلاش برای یافتن یک پایان مذاکره‌شده برای طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان دیدار کرده است.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، طالبان در حال حاضر کنترل نیمی از افغانستان را در دست دارد و از زمان تهاجم تحت امر آمریکا به سال ۲۰۰۱ در قوی‌ترین زمان به سر می‌برد.

زلمای خلیل‌زاد شنبه در پیامی توئیتری نوشت: "متوجه‌ شده‌ام که بسیاری نگران هستند که ایالات متحده همزمان مایل به مذاکره و هم مبارزه است. اجازه بدهید شفاف اعلام کنم که آمریکا خواستار صلح است. گرچه ضرورت دارد که درگیری‌ها در افغانستان به پایان برسد اما پیگیری صلح همچنان به معنای آن است که ما در صورت نیاز مبارزه هم می‌کنیم."

این نماینده آمریکا اکنون در اسلام‌آباد به سر می‌برد و با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و ژنرال قمر جاوید بجوا، رئیس ارتش قدرتمند این کشور دیدار و درباره چگونگی احیای صلح در افغانستان گفت‌وگو می‌کند. به نظر می‌رسد پیام اخیر خلیل‌زاد واکنشی به منتقدان بوده باشد چرا که او سومین روز است که به امید پیشرفت در تلاش‌های صلحش در پاکستان باقی مانده است.

زلمای خلیل‌زاد ماه گذشته با حضور مقام‌های عربستانی، پاکستانی و اماراتی با طالبان در امارات دیدار کرد. کابل هیاتی به امارات اعزام کرد اما در آن زمان در مذاکرات شرکت نکرد.   

گزارش رسانه‌های پاکستانی نشان می‌دهد، اقداماتی از سوی پاکستان در دست انجام است تا با دعوت از طالبان به پاکستان روند صلح تقویت شود. یک روز پیش از آن، خلیل‌زاد نتایج گفت‌وگوهای اخیر منطقه‌ای درباره صلح و روند سازش افغانستان را به اطلاع رهبران پاکستانی رساند.  

رهبران پاکستانی می‌گویند حامی یک روند صلح هستند؛ روندی که بارها به علت امتناع طالبان از مذاکره مستقیم با دولت افغانستان در کابل متحمل شکست شده است. با این حال واشنگتن امید دارد پاکستان بتواند در خاتمه این جنگ کمک کند. اسلام‌آباد معتقد است که درباره نفوذ آن روی طالبان اغراق شده است اما هر آنچه لازم باشد برای صلح انجام می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.