بهای معاملات آتی نفت برنت ۲۴ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش یافت و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۶۳ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۲۵ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، به ۵۴.۰۵ دلار در هر بشکه رسید.

به گفته معامله‌گران، افزایش قیمت نفت پس از انتشار آماری از سوی اداره ملی آمار چین روی داد که نشان داد تولید پالایشگاه‌های نفت این کشور به رکورد ۶۰۳.۵۷ میلیون تن یا ۱۲.۱۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ صعود کرد که ۶.۸ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ رشد داشت.

این آمار چشمگیر در حالی منتشر شد که رشد اقتصاد چین در سال ۲۰۱۸ به پایین‌ترین میزان در ۲۸ سال گذشته رسید و ۶.۶ درصد در مقایسه با ۶.۸ درصد در سال ۲۰۱۷ رشد کرد.

اگرچه کندی رشد اقتصاد چین مطابق با انتظارات بود و به شدتی که برخی برآورد کرده بودند نبود اما آهسته شدن روند رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان، روی رشد اقتصاد جهانی سایه افکنده است.

بانک جی پی مورگان در یادداشتی نوشت: دورنمای اقتصاد جهانی با وجود سیگنال‌های مثبت در خصوص سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، تثبیت رشد اعتباردهی در چین و آتش‌بس تجاری آمریکا و چین، تیره مانده است. نفت برنت در صورت پایبندی بیش از حد اوپک پلاس به توافق کاهش تولید، انقضای معافیت‌های آمریکا برای تحریم صادرات نفت ایران و کندی رشد تولید آمریکا، بالای ۶۰ دلار در هر بشکه خواهد ماند.

تحلیلگران می‌گویند قیمت نفت همچنین از توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک حمایت شده است.

به گفته محققان شرکت "برن اشتاین انرژی"، کاهش عرضه از سوی اوپک، بازار را در طول سال ۲۰۱۹ دچار کمبود عرضه خواهد کرد و باعث خواهد شد قیمت نفت پیش از پایان سال به ۷۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شرکت‌های حفاری نفت آمریکا شمار دکل‌های حفاری نفت را در هفته منتهی به ۱۸ ژانویه، ۲۱ حلقه کاهش داده و به ۸۵۲ حلقه رساندند که بزرگترین کاهش از فوریه سال ۲۰۱۸ بود و شمار دکل‌های حفاری آمریکا را به پایین‌ترین رقم از ماه مه سال ۲۰۱۸ رساند. با این‌همه شمار دکل‌های حفاری آمریکا که معیاری برای سنجش تولید آینده است، همچنان بسیار بالاتر از ۷۴۷ حلقه در سال گذشته است.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت آمریکا هفته گذشته به رکورد ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا امسال به رکورد بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز و در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.