لاستمپا روز دوشنبه با عنوان &#۳۹;سفر نتانیاهو به چاد در راستای راهبرد متوقف کردن جهاد&#۳۹; نوشت: بنجامین نتانیاهو روز گذشته برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و چاد، که از چند دهه پیش قطع شده بود، وارد آن کشور شد.

این روزنامه نوشت: این سفر نشان دهنده رویکرد جدید اسرائیل و سیاست های این رژیم در مورد رابطه با کشورهای اسلامی است. 

روزنامه لاستمپا نوشت: اسرائیل در سال های اخیر توجه خاصی به برقراری و استحکام مناسبات خود با کشورهای آفریقایی مسلمان نشان داده است. اکثر این کشورها با اسرائیل مناسبات دیپلماتیک ندارند و در سازمان ملل همواره به نفع فلسطینی ها و به ضرر اسرائیل رای می دهند. 

استراتژی جدید نتانیاهو، که قصد دارد بار دیگر در انتخابات زودهنگام آوریل آینده به نخست وزیری برسد، این است که با بهره برداری از خارج شدن مساله فلسطین از کانون توجهات و اولویت های بین المللی، کشورهای مسلمان قاره آفریقا را به برقراری مناسبات ترغیب کند. 

البته توجه دولت نتانیاهو فقط به کشورهای مسلمان در آفریقا محدود نمی شود. سفرهای مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در سال گذشته میلادی نیز مصداق دیگری بر اظهارات نتانیاهو مبنی بر ایجاد تحول در مناسبات بین این رژیم و کشورهای اسلامی است. 

لاستمپا افزود: برای سال های متمادی شرط برقراری مناسبات دیپلماتیک بین اسرائیل و کشورهای مسلمان، توافق صلح بین این رژیم و فلسطینی ها و شکل گیری یک کشور فلسطینی بود. اما نتانیاهو قصد دارد بدون عبور از مذاکرات صلح، که برای سالهای طولانی مسکوت مانده است، به عادی سازی مناسبات بین اسرائیل و جهان اسلام برسد. 

به گزارش صندوق بین اللملی پول چاد با ۱۵میلیون جمعیت، در میان ۳۰ کشوری است که فقیرترین کشورهای جهان به شمار می آیند و به گزارش شاخص دموکراسی EIU، از جمله ۵ کشور جهان با پایین ترین سطح مردم سالاری است. 

نتانیاهو می گوید نقطه اشتراک بین اسرائیل و چاد، که مناسباتشان در سال ۱۹۷۲ قطع شده بود، مبارزه با تروریسم است. چاد بزرگترین متحد فرانسه در منطقه به شمار می رود که با برخورداری از حمایت مالی و لجستیکی پاریس، دارای بزرگترین ارتش در گروه ۵ کشور ساحل متشکل از مالی، موریتانی، نیجر، بورکینا فاسو و چاد، است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.