عصام الدعلیس از رهبران حماس روز دوشنبه تصمیم چاد برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را به مثابه خنجر زدن از پشت به ملت فلسطین و مساله عادلانه فلسطین و تشویق رسمی ارتش صهیونیستی به تشدید جنایاتش علیه ملت و مقدسات و حقوق فلسطین خواند. 

وی تاکید کرد که حماس ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به عواقب خطرناک طرح‌ها و پروژه‌های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای مساله فلسطین، از چاد می‌خواهد تا در این تصمیم خود تجدیدنظر کند و در جهت منزوی کردن رژیم صهیونیستی و رسواسازی طرح‌ها و سیاست‌های تجاوزگرانه این رژیم و حمایت از پایداری و مقاومت ملت فلسطین و تقویت این پایداری در مصاف با اشغالگران صهیونیست تلاش کند.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین گزارش داد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس روز یکشنبه وارد انجامنا ـ پایتخت چاد ـ شد و با ادریس دبی، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

کانال ۱۰ تلویزیون عبری ضمن اشاره به این مطلب، افزود که طرفین در این جریان دیدار در خصوص از سرگیری مناسبات دیپلماتیک به توافق رسیدند.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که رئیس جمهوری چاد در ماه نوامبر گذشته به فلسطین اشغالی سفر کرد، وی در جریان این سفر تاکید کرد که عادی سازی روابط کشورش با رژیم صهیونیستی انجام خواهد شد. او همچنین برای وساطت جهت عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با سودان نیز اعلام آمادگی کرد.

شایان ذکر است که روابط رژیم صهیونیستی و چاد از دهه هفتاد قرن گذشته قطع شده است. 

رژیم صهیونیستی ۱۳ میلیون دلار بودجه برای تقویت روابط اقتصادی و همکاری با کشورهای آفریقایی اختصاص داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.