صادرات چای هند به ایران سال گذشته به دلیل ابهامات پیرامون تحریم‌های آمریکا کاهش پیدا کرد اما دولت آمریکا اواخر سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت هند را از تحریم‌های ایران معاف کند.

چایکاران هندی به پایگاه خبری اکونومیک تایمز گفته‌اند که خریداران ایرانی درخواست‌های خرید داده‌اند و ممکن است محصول جدیدی را که در آوریل تا مه وارد بازار می‌شود خریداری کنند.

ویویک گوئنکا، رییس انجمن چای هند به اکونومیک تایمز گفت: تجارت روپیه - ریال میان هند و ایران به صادرکنندگان چای هندی کمک خواهد کرد. در واقع خریداران ایرانی بسیار مشتاق هستند چای ارتدوکس هندی را خریداری کنند.

بدنبال بازگشت تحریم‌های آمریکا، تجارت سریلانکا با ایران که به دلار انجام می‌گیرد دشوار خواهد شد.

ایران حدود پنج درصد از تولید جهانی چای را مصرف می‌کند و با وجود این که تولید داخلی دارد، از هند، سریلانکا و کنیا واردات چای دارد. ایرانی‌ها هر سال حدود ۱۰۵ هزار تن چای مصرف می‌کنند که حدود یک چهارم آن توسط چایکاران داخلی تامین می‌شود.

اعظم مونم، مدیر شرکت چای مک لئود روسل ایندیا اظهار کرد: انتظار می‌رود با تجدید علاقه ایرانی‌ها برای خرید چای ارتودکس از هند، چایکاران هندی بخشی از تولید چای سی تی سی (چای سیاه غیررسمی) را به چای ارتدوکس (چای سیاه رسمی) اختصاص دهند.

هند سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون کیلوگرم چای ارتدوکس تولید می‌کند.

در فاصله ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۸، هند به میزان ۲۷.۲۶ میلیون کیلوگرم چای ارتدوکس به ایران صادر کرد و مونم اظهار کرد: اگر ابهامات پیرامون تحریم‌های آمریکا نبود ما می‌توانستیم به راحتی ۳۰ میلیون کیلوگرم چای ارتدوکس به ایران صادر کنیم. ‌

پس از این که آمریکا در ژوییه سال گذشته بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد صادرکنندگان چای هند به دلیل ابهامات در وضعیت تجاری، بخشی از صادراتشان به ایران را متوقف کردند و برخی از تولیدکنندگان از چای ارتدوکس به چای سی تی سی روی آوردند.

با وجود این که تولید چای ارتدوکس حدود ۱۰ درصد کاهش یافت اما قیمت آن افزایش نداشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.