وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، مسکو در کنفرانس ضدایرانی که قرار است در ورشو برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در مصاحبه‌ای با رسانه‌های آمریکایی گفته بود، واشنگتن در نظر دارد نشستی بین‌المللی را با محوریت «ثبات در خاورمیانه» در تاریخ ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه) در ورشو پایتخت لهستان برگزار کند.

وزیر خارجه آمریکا با تأکید بر اینکه این یک نشست ضدایرانی است، گفته بود، ده‌ها کشور از مناطق مختلف جهان را برای حضور در این نشست گردهم خواهد آورد.

برگزاری این نشست ضدایرانی با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است و بعضی کارشناسان آن را یک نشست از پیش شکست خورده اعلام کرده‌اند.

وزارت خارجه روسیه امروز تأکید کرد: «دستورکار کنفرانس ورشو درباره خاورمیانه در پوشش تمام مشکلات منطقه بویژه مسئله صلح خاورمیانه شکست خورده است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «برنامه ریزی برای برگزاری این کنفرانس بسیار عجله‌ای انجام گرفته بدون اینکه از نظرات کشورهای اثرگذار در خاورمیانه و خارج از این منطقه استفاده شود».

مسکو در ادامه تصریح کرد: «به همین دلیل روسیه در نشست ورشو با موضوع خاورمیانه که از جانب آمریکا و لهستان سازمان‌دهی شده، شرکت نخواهد کرد.»

پیش از این «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه گفته بود: ««با تمام احترامی که برای لهستان قائلم، به نظر می رسد که این نشست قصد دارد حدود ۵۰ وزیر خارجه کشورهای مختلف جهان را گرد هم آورد تا صرفا بر روند تصویب سندی که آمریکا و لهستان آن را تنظیم کرده‌اند، نظارت داشته باشند. با توجه به تمام این مسائل، تردید بسیاری وجود دارد که چنین نشستی بتواند نقشی سازنده در حل مشکلات و مسائل منطقه خاورمیانه ایفا کند».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.