محمد اسلامی صبح امروز در بازدید از قطعه یک آزادراه تهران- شمال در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طول قطعه یک آزادراه تهران-شمال ۳۳ کیلومتر است و در تمام مسیر این آزادراه سازه‌های مهندسی قابل توجه انجام شده است، گفت: آزادراه تهران- شمال یک پروژه فاخر مهندسی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هماهنگی یکپارچه بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این پروژه وجود دارد، اظهار داشت: این پروژه در حال اجرا است تا بهترین امکانات در اختیار مردم قرار بگیرد.

اسلامی با بیان اینکه تابستان امسال قطعه یک آزادراه تهران-شمال زیر بار ترافیک می‌رود، ادامه داد: عملیات فنی و نصب تجهیزات در حال انجام است و پیشرفت فیزیکی این پروژه به شرایط آب و هوایی بستگی دارد اما این پروژه طبق زمانبندی‌های انجام شده در تابستان ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صرفه‌جویی‌های مصرف سوخت و کاهش مدت زمان سفر از قطعه یک آزادراه تهران-شمال نسبت به جاده چالوس اظهار داشت: با اجرای این پروژه، مدت زمان سفر بسیار کوتاه خواهد شد و در نتیجه مصرف سوخت هم کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این پروژه همواره مورد سوال مردم بوده است، ۲۰ سال است که موضوع احداث آزادراه تهران-شمال مطرح است و عوامل گوناگونی در اجرای این پروژه پیش آمد و تحمیل شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تقریباً ۲۰ سال است که ساخت این پروژه مطرح است اما ساخت آن به صورت جدی از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شروع شد و تاکنون قطعه چهار این پروژه به افتتاح رسیده است و قطعه اول هم چیزی حدود ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

اسلامی تاکید کرد: امروز هم که در شرایط برفی در این پروژه حضور داریم، شاهد آن هستیم که هیچ‌یک از جبهه‌های کاری متوقف نشده است و با جدیت در حال انجام است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعه دوم و سوم آزادراه تهران-شملا هم به اجرا می‌رسد و عملیات اجرای قطعه دو آغاز شده است، گفت: موضوع مهم در اجرای این پروژه این است که بیش از نیمی از پروژه به صورت تونل ساخته می‌شود و این هزینه‌های پروژه را افزایش خواهد داد.

اسلامی ادامه داد: ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران-شمال چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که برآورد ما این است در مدت زمان چهار سال می‌تواند به اجرا برسد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه برای ما  فوریت دارد، اتصال قطعه یک آزادراه تهران-شمال به جاده چالوس است و اینکه بتوانیم اتصال را به نحوه‌ای انجام دهیم که با ازدحام ترافیک مواجه نشویم.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه طبق قرارداد باید بخشی از هزینه بنیاد مستضعفان برای ساخت این پروژه از طریق واگذاری اراضی انجام شود، این اراضی در کدام منطقه به بنیاد مستضعفان واگذار شده است، گفت: وقتی پول نداریم و پروژه‌ها هم باید به اجرا برسد به ناچار باید از هر وسیله‌ای برای انجام پروژه‌ها استفاده کنیم هم از طریق اوراق مشارکت و هم از طریق تهاتر. تا کی باید بابت تاخیر در پروژه‌ها از مردم خجالت بکشیم؟ بنابراین باید از هر ابزاری برای اتمام پروژه‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال چقدر پیشرفت فیزیکی دارد گفت: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی قطعه دوم به ۲۴ درصد رسیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.