«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی امروز پنجشنبه با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق تماس تلفنی برقرار کرد.

دفتر اطلاع‌رسانی نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای از این تماس خبر داد و اعلام کرد که ولی‌عهد سعودی در این تماس تلفنی بر حمایت ریاض از عراق و امنیت و شکوفایی همیشگی این کشور تأکید کرده است.

خبرگزاری اسپوتنیک با نقل این بیانیه گزارش داد که نخست وزیر عراق نیز ضمن تشکر از بن سلمان، گفته است که عراق از توسعه روابط با ریاض استقبال می‌کند.

پس از اینکه عبدالمهدی در اواخر سال گذشته نخست وزیر عراق شده است، این نخستین تماس بین طرفین سعودی و عراقی است.

«عادل الجبیر» وزیر خارجه پیشین سعودی (و وزیر مشاور فعلی دولت سعودی در امور خارجه) در فوریه سال ۲۰۱۷ به بغداد سفر و با «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق دیدار کرد.

پس از این دیدار، در همان سال، العبادی به عربستان سفر کرد، ولی عبدالمهدی از زمانی که نخست وزیر شده تا کنون سفر خارجی نداشته است.

عادل عبدالمهدی از دوم آبان ماه گذشته که ۱۴ وزیر کابینه پیشنهادی او به مجلس، رأی اعتماد گرفتند، رسما نخست‌وزیر جدید عراق نام گرفت.

در همین ارتباط، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق اواخر آذرماه گذشته به عربستان سعودی سفر و با «سلمان بن عبدالعزیز» شاه این کشور دیدار کرد.

 در این دیدار درباره روابط دوجانبه و افق‌های همکاری میان مجلس شورای عربستان سعودی و پارلمان عراق بحث و تبادل‌نظر شد.

 الحلبوسی بر عزم عراق برای گسترش روابط با کشورهای عربی و منطقه‌ای و نیز اهمیت عربستان سعودی در پرونده بازسازی عراق تأکید کرد.

ملک سلمان نیز ابزار امیدواری کرد عراق پس از پیروزی بر تروریسم به نقش بارزش در منطقه بازگردد و در ادامه بر حمایت ریارض از بغداد تأکید کرد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.