رویترز گزارش داد، «آندریا تامپسون» معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که اختلاف بر سر «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد» (INF) از جمله محور‌های موردبحث در این مذاکرات خواهد بود.

آمریکا مدعی است که روسیه با آزمایش یک موشک کروز این پیمان را نقض کرده است. واشنگتن تهدید کرده است درصورتی که روسیه تا دوم فوریه (۱۳ بهمن) این موشک را نابود نکند از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج خواهد شد. مسکو اتهامات آمریکا را رد کرده است.

تامپسون اظهار داشت که انتظار نمی‌رود روسیه تا موعد مقرر موشک موردنظر را نابود کند. بنابراین، آمریکا در نهایت از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد خارج می‌شود. این پیمان که سال ۱۹۸۷ میان مسکو و واشنگتن به امضا رسید، همه موشک‌های زمین پایه را که دارای برد ۳۱۰ تا سه هزار و ۱۰۶ مایل هستند، منع می‌کند.

تامپسون گفته که مذاکرات وی با «سرگئی لاوروف» معاون وزیر خارجه روسیه «حرفه ای» بوده، اما نتیجه‌ای در برنداشته است. بنا به اعلام وی، هنوز تصمیمی درخصوص خروج کامل آمریکا از پیمان INF اتخاذ نشده است، اما اگر واشنگتن تعهدات خود را در این پیمان تعلیق کند می‌توان ظرف ۶ ماه به آن بازگشت.

آمریکا همچنین تهدید کرده است که اگر روسیه تا دوم فوریه موشک کروز خود را نابود نکند واشنگتن نیز موشک‌های دارای برد بیش از ۳۱۰ مایل را توسعه خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.