محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (جمعه) با «خورخه آرره آسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا تلفنی گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت ونزوئلا را اعلام کرد.

در این گفتگو دو طرف در خصوص راههای مقابله بین المللی با توطئه های آمریکا علیه دولتهای مستقل بخصوص ونزوئلا تبادل نظر کردند.

در این گفتگوی تلفنی پیشنهاد دولتهای مکزیک و اروگوئه و سایر روشها برای تقویت گفتگوهای داخلی و راهکارهای سیاسی حل و فصل اختلافات بین دولت ونزوئلا و گروههای معارض مورد بررسی قرار گرفت.

رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان با سایر کشورهای همفکر نیز ادامه دارد.

به گزارش فارس، در پی تحولات اخیر در ونزوئلا بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (پنجشنبه) ۴ بهمن با توجه به حوادث سیاسی داخلی اخیر ونزوئلا و دخالت های علنی و نامشروع آمریکا در امور آن کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هر گونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیر قانونی هم چون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی ، از دولت و ملت این کشور حمایت می کند.

وی افزود: ما امیدواریم  هر گونه اختلاف و مشکل سیاسی  در ونزوئلا توسط مردم و دولت این کشور با بکارگیری راهکارهای قانونی و مسالمت آمیز هر چه سریع تر حل و فصل شود.

شامگاه چهارشنبه سوم بهمن ماه «اماخوان گوایدو» رئیس شورای ملی ونزوئلا و رهبر مخالفان این کشور با حمایت آمریکا و برخی کشورها شامل برزیل، آرژانتین و کانادا، طی سخنرانی در جمع معترضان مادورو، خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خواند و سوگند نیز یاد کرد.

به فاصله نیم ساعت از این اقدام، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از این تصمیم استقبال کرده و گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند.

مادورو نیز طی سخنرانی در جمع هواداران خود، گوایدو را دست‌نشانده آمریکا خواند و ضمن قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن، ۷۲ ساعت به تمام دیپلمات‌های آمریکایی فرصت داد که از این کشور خارج شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.