راشاتودی گزارش داد، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه انتصاب الیوت آبرامز را اعلام کرد تا به ادعای آنها به مردم ونزوئلا در احیای کامل دموکراسی و عظمت کشورشان کمک کند.

انتظار می‌رود که آبرامز از تمامی اقدامات دیپلماتیک برای جایگزینی نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و روی کار آوردن خوآن گوآیدو، رئیس جمهوری خودخوانده که از سوی آمریکا، سازمان همکاری آمریکایی و چند کشور عضو اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده، استفاده کند.

آبرامز در وزارت خارجه آمریکا روز جمعه و در جمع خبرنگاران گفت: من ۳۰ سال قبل وزارت خارجه را ترک گفتم و از اینکه امروز به اینجا بازگشته‌ام، بسیار خوشحالم. این بحران در ونزوئلا، بسیار عمیق و دشوار و خطرناک است و من برای کار بر روی آن بی‌صبری می‌کنم.

 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت: انتصاب این دیپلمات سابق تلاشی از سوی آمریکا برای ارائه کنترل مستقیم بر ونزوئلا به عنوان یک "وابسته منطقه‌ای آتی" است.

بسیاری از خبرنگاران و ناظران آمریکایی حتی آنهایی که از تغییر رژیم در ونزوئلا حمایت می‌کنند، از بابت این اخبار هراسناک هستند و از آن به عنوان تاریخ تاریک دیپلمات سابق در آمریکای لاتین یاد می‌کنند.

آبرامز به عنوان دستیار وزیر خارجه دوران ریگان در امور حقوق بشری در سال‌های دهه ۱۹۸۰، از دیکتاتورهای مورد حمایت آمریکا در گوآتمالا، السالوادور و هندوراس در کمپین‌های سرکوب شامل جوخه‌های مرگ آنها حمایت می‌کرد.

وی در سال ۲۰۰۱ به عنوان مدیر شورای امنیت ملی دوران جورج بوش پسر به عرصه سیاست بازگشت و در کودتای نافرجام علیه هوگو چاوز، رئیس جمهوری فقید ونزوئلا دست داشت و یکی از معماران جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ است.

در فوریه ۲۰۱۷، رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت آمریکا و جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ خواستار بازگشت آبرامز به وزارت خارجه آمریکا در سمت معاون وزیر شدند اما ترامپ این پیشنهاد را پیش از خواندن مطلب آبرامز درباره ترامپ در جریان کمپین انتخاباتی ۲۰۱۶ وتو کرد.

روز جمعه، همچنین وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که تمامی دارایی‌های دولت کاراکاس را مسدود نمی‌کند و در عوض، تاکید کرد که تمامی نقل و انتقالات تجاری از سوی دولت کاراکاس را مسدود می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.