آیت الله سیداحمد خاتمی گفت: اولاً اغتشاشات دی‌ماه سال ۹۶، اغتشاشات بسیار غیرقابل ذکری است. از این لحاظ که وزیر محترم کشور گفته است از تمام شهرهای کشور که در آن اغتشاشی انجام شده وقتی آمار گرفتیم، مجموع آنان ۴۰ هزار نفر بیشتر نبوده‌اند. از یک کشور ۸۰ میلیونی با زحمت بسیار، ۴۰ هزار نفر را جمع کرده‌اند. ثانیاً آتش‌بیار این معرکه به اصطلاح آمدنیوز است که یکی از افرادی که از آمدنیوز بیرون آمده و زمانی در آن، همه‌کاره بوده است، تصریح می‌کند که حتم داشته باشید شبکه‌های جاسوسی بیگانه، آمدنیوز را تغذیه می‌کنند؛ اصلاً آتش‌بیار این معرکه کانال تلگرامی آمدنیوز بوده است. ثالثاً منافقین تصریح کردند که شعارهایی که در این تجمعات داده می‌شد را ما ساخته‌ایم. منافقین ضدخلقی که همین حالا هم آدم می‌کشند. نمی‌دانم در فضای مجازی آنچه من درباره شکنجه کردن توسط منافقین را دیده‌ام، شما هم دیده‌اید یا نه؟ آنان همین الان هم در اردوگاه‌های‌شان با شکنجه قرون وسطایی آدم می‌کشند و می‌گویند که این شعارها را ما ساخته‌ایم. پس یعنی این شعارها حتی شعارهای معترضان داخلی هم نبوده است.

وی افزود: رابعاً با آن‌ همه تبلیغات وقتی ۴۰ هزار نفر را توانسته‌اند، جمع‌کنند این یک شق‌القمر نیست. جالب است از قول بعضی از مقامات قضایی به شما بگویم که می‌گفتند در جریان اغتشاشات در شهری ما ۲۰ نفر را دستگیر کردیم که همه‌شان پسرهای پولدارهای این شهر بودند. یعنی معترضان حتی از فقرا هم نبودند بلکه پسرهای پولدارهای عمده آن شهر بودند. بنابراین در علت اینکه چرا این شعارها مطرح شد، نمی‌گویم که فقط فضای مجازی تاثیر داشت اما آنکه صدای این‌ها را به هم رساند شبکه آلوده آمدنیوز بود. البته اگر کسی این سخن را بگوید که ما هیچ تقصیر و قصوری نداشتیم ادعای نادرستی است. تقصیر داشتیم و تقصیر ما این بوده که این انقلاب را درست به مردم معرفی نکردیم و خدماتش را درست به آنان منعکس نکردیم که من امیدوارم صداوسیمای جمهوری اسلامی در این عرصه فعال‌تر وارد شود که بهترین ابزار برای خنثی‌کردن این موارد، تبیین است. آن هم تبیین مستند از سیمای جمهوری اسلامی در ارائه خدمات انقلاب به مردم.

اهم اظهارات خاتمی به شرح زیر است:

*حرف اصلی ما یک کلمه است و آن این است که اگر کسی بگوید که فضای مجازی اصلاً نه، باید بگوییم که این آقا نه دنیا را می‌شناسد، نه ایران را. فضای مجازی یک واقعیت است و فناوری‌ای محسوب می‌شود که عامه مردم را در پوشش خود گرفته است؛ حرف ما این است که فضای مجازی آری، اما باید فرمانش دست نظام باشد. مسئولان خودشان اعتراف می‌کنند که ۸۰ درصد فضای مجازی در اختیار آمریکا است و این یک واقعیت است. چینی‌ها قبل از دیگران این را فهمیدند و فضای مجازیِ - به تعبیر آنها - «کالیفرنیایی» را به چین راه ندادند. خودشان فضای مجازی بومی ابداع کردند؛ پس قصه فقط قصه ایران هم نیست، قصه جهان است. آمریکا با این فناوری می‌خواهد همه دولت‌های جهان را متضرر کند و دولت در دولت ایجاد کند. بنابراین ما معتقد به فیلترکردن فضای مجازی نیستیم. معتقد به فیلترکردن فضای مجازی هستیم که فرمانش دست آمریکا است. ما می‌گوییم ماشین باید ترمز داشته باشد. آیا این حرف جای «هو کردن» دارد که بعضی‌ها فیلتر کردن را هو می‌کنند؟ ما می‌گوییم ماشین اگر ترمز نداشته باشد به شما و سرنشینانش آسیب می‌زند. ما می‌گوییم فضای مجازی داشته باشیم، اما از مسئولان بخواهیم که این فضا بومی شود. همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند اینترنت ملی سامان گیرد. ما حرف‌مان این است. مثل اینکه ما بگوییم کاری کنید که آسیب فضای مجازی شما را نگیرد. اگر فضای مجازی فرماندهی‌اش دست آمریکا باشد قتلگاه دین، اخلاق و نظام سیاسی کشور است.

*از من سوال کردند در رابطه با رهبری، تدبیر خبرگان چیست؟ من هم آمدم و تدبیر را گفتم اما اینچنین منتشر کردند که خبرگان در پی انتخاب رهبر جدید هستند و مقدماتش را هم فراهم کرده‌اند. این یک سوءاستفاده بود. خدا را شکر، رهبری ما در با نشاط‌ترین وضعیت خودشان قرار دارند و اهل ورزش و پیاده‌روی هستند اما طبیعی است که باید به فکر آینده نظام هم بود. حال اگر از من بپرسید شخص خاصی را در نظر گرفته‌اید، بنده که عضو کمیسیون تحقیق خبرگان، عضو هیئت رئیسه خبرگان و سخنگوی هیئت رئیسه هم هستم، می‌گویم که مطلقاً یک فرد هم در این زمینه مطرح نشده است. این را هم به صراحت و شفافیت می‌گویم. نه؛ اصلاً اینکه فرد خاص یا افرادی باشند، مطرح نشده است. این را گفتم برای اینکه هم شما و هم کسانی که این مصاحبه را می‌خوانند توجه داشته باشند که من بی‌اطلاع نیستم و اگر اطلاعی در این رابطه وجود داشته باشد یکی از کسانی که باید مطلع باشد بنده هستم که می‌خواهم سخنگوی آقایان در خبرگان باشم. اما مجلس خبرگان باید راهکار و تدابیرش را در این عرصه داشته باشد و دارد.

*جالب است بگویم مقام معظم رهبری فقط سال ۸۸ از جمهوریت نظام دفاع نکرد. در سالی که آقای خاتمی انتخاب شد نیز کسانی رفتند و به آقا گفتند که یک کاری باید کرد. آقا فرمودند چه کار؟ مردم رای داده‌اند. آقای خاتمی رئیس‌جمهوری است. یعنی قصه دفاع از جمهوریت نظام را مقام معظم رهبری در جاهای مختلف داشته و دارد و حقیقت هم همین است. ما پذیرفته‌ایم که نظام‌مان مردم‌سالارِ دینی است و آنان هستند که حرف اول را می‌زنند. بله! باید تبیین و روشنگری هم باشد تا انتخاب‌ها، انتخاب‌های بابصیرتی باشند ولی سرانجام در چارچوب نظام اسلامی باید به رأی مردم تمکین کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.