روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گفت‌وگویی تفصیلی با بندر بن سلطان، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان و سفیر پیشین این کشور در واشنگتن داشته است. متن کامل این گفت‌وگو که ۱۴ ساعت طول کشیده است قرار است هفته آینده منتشر شود.

بر اساس گزیده‌ای از این گزارش که منتشر شده، بندر بن سلطان به برخی مسائل پنهان خاورمیانه و پشت پرده برخی دیدارها با رهبران و رؤسا پرداخته است.

وی در رابطه با محمد رضا پهلوی گفت: شاه دشمن عاقل ما بود و دشمن عاقل بهتر از دوست نادان است. بندر بن سلطان در ادامه به روابط میان شاه و ملک فیصل، پادشاه اسبق عربستان پرداخت و گفت که شاه می‌خواست بحرین جزئی از ایران باشد اما تلاش‌های عربستان باعث دست کشیدن شاه از بحرین شد.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان در رابطه با جنگ ایران و عراق هم گفت: [امام] روح الله خمینی در اقامت اجباری در عراق نزد نظام صدام حسین بود اما با این وجود نوارهای کاست تحریک آمیز علیه شاه منتشر می‌کرد، در پی آن شاه صدام را تهدید کرد و گفت در صورتی که (امام) خمینی را از عراق اخراج نکند شط العرب را اشغال خواهد کرد.

او که اکنون دبیر شورای عالی امنیت عربستان است ادامه می‌دهد: صدام تلاش کرد تا شاه را قانع کند تا این اقدام را انجام ندهد و گفت که (امام) خمینی را از انتشار چنین نوارهایی منع کند. بنابراین پافشاری‌های شاه منجر به رفتن (امام) خمینی به پاریس شد.

سفیر پیشین عربستان در واشنگتن در رابطه با روابط کشورش با ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم گفت: بعد اینکه (امام) خمینی حکومت را در دست گرفت عربستان منتظر ماند و هیچ موضعی اتخاذ نکرد تا اینکه وی عراق و پس از آن کشورهای حاشیه خلیج (فارس) را تهدید کرد. بندر بن سلطان در ادامه اذعان کرد که در آن لحظه و "بعد از تهدیدات" امام خمینی (ره)، عربستان گزینه اشتباهی را انتخاب کرد و آن حمایت از صدام در جنگ با ایران بود. او گفت که در جریان جنگ ایران و عراق عربستان مقدمات مذاکراتی محرمانه میان تهران و بغداد در ژنو و سپس در قصر سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد وقت سعودی را فراهم کرد که این مذاکرات انجام گرفت.

این مقام سعودی در رابطه با باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا هم مدعی شد: سیاست‌های سست اوباما منجر به دخالت‌های ایران و روسیه در سوریه شد.وی با اشاره به درگیری‌های داخلی سوریه و وعده و عیدهای اوباما در این رابطه گفت که ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین عربستان به اوباما گفت: انتظار نداشتم در طول عمرم یکی از رؤسای آمریکا به من دروغ بگوید.

بندر بن سلطان در رابطه با بوجود آمدن تنش میان عربستان و آمریکا در آخرین روزهای دولت اوباما هم گفت: اوباما وعده می‌داد و برعکس آن عمل می‌کرد، او گفته بود که با نفوذ ایران در منطقه مقابله می‌کند درحالی که همزمان و بطور پنهانی با آنها مذاکره می‌کرد و این امور منجر به بی اعتمادی عربستان به دولت اوباما شد.

رئیس سازمان اطلاعات عربستان در پاسخ به سوالی در مورد دیدار با سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس گفت: زمانی که به منظور دیدار با علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس ایران به تهران رفته بودم بطور اتفاقی سلیمانی را دیدم و قبل از آن تنها در مورد او شنیده بودم و او را ندیده بودم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.