وِستنیک قفقاز گزارش داد، دبیر کل اتحاد آتلانتیک شمالی یننس استولتنبرگ پس از مذاکرات اشاره کرد، جلسه مفید بوده و در فضای حرفه‌ای برگزار شد، اما پیشرفتی حاصل نشد. او گفت: "نشست امروز یک جلسه موفق و مفید بود که در آن ما دو موضوع مهم را مطرح کردیم: اوکراین و پیمان INF. در هر دو موضوع، متحدین و روسیه اساسا اختلاف نظر دارند. "

رئیس ناتو افزود: "ما همچنان پیمان INF را بازبینی کردیم. همه اعضای شورای ناتو و روسیه موافقند که این معاهده برای امنیت منطقه اروپا-آتلانتیک حیاتی است. اما اکنون این معاهده در معرض تهدید قرار گرفته است و متاسفانه هیچ نشانه‌ای از پیشرفت را نمی‌بینیم."

وی خاطرنشان کرد: " این اتحاد به دنبال جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در صورت نقض پیمان INF خواهد بود، اما اگر روسیه به الزامات مورد نیاز برای اجرای پیمان INF عمل نکند، قطعا دشوار خواهد بود. " در عین حال، دبیرکل از صحبت در مورد اقدامات احتمالی ناتو و ایالات متحده در مورد نقض پیمان INF، از جمله پاسخ دادن به یک سوال واضح در مورد چشم انداز راه اندازی جدید موشک‌های آمریکایی میان برد یا کوتاه برد در اروپا، امتناع کرد.

به گفته استولتنبرگ، ناتو قصد دارد طرح‌های جدید جهانی را برای کنترل سیستم‌های موشکی، با توجه به ظهور سلاح‌های جدید مشابه در چین، ایران و دیگر کشورها، مورد مطالعه قرار دهد. دبیر کل ناتو توضیح داد: "ما خواهان مسابقه تسلیحاتی نیستیم، بنابراین، در چارچوب آمادگی برای جهان بدون پیمان INF، ما در حال مطالعه طرح‌های جدید کنترل تسلیحات هستیم در دهه ۱۹۸۰ موشک‌های میان برد و کوتاه برد تقریبا به طور انحصاری در اختیار اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده آمریکا بود. امروزه این سیستم‌ها در چین، هند، پاکستان، ایران و کره شمالی در حال توسعه هستند، بنابراین این ابتکارات جدید را باید به عنوان چالش‌های جهانی در زمینه موشک‌های میان برد و کوتاه برد به حساب آورد. "

استولتنبرگ به این واقعیت اشاره کرد که "رهبران نظامی و سیاسی روسیه، از جمله رئیس جمهور فدراسیون روسیه، بارها اعلام کرده‌اند که پیمان INF توانایی روسیه را برای پاسخ دادن به تهدیدات توسعه چنین موشک‌هایی در کشورهای دیگر، غیر از ایالات متحده محدود می‌کند."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.