در گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس که روز گذشته(جمعه) انتشار یافته، آمده است: یکی از مقامات مخالفان دولت کاراکاس که خواست نامش فاش نشود، گفت که خوان گوایدو برای عزیمت به این سفر به مرز کلمبیا رفت و سفر خود را از آنجا آغاز کرده بود.

وی نمی خواست با حضور در فرودگاه و انجام سفر خارجی شک و تردیدهای مقامات ونزوئلا را برانگیزد.

همچنین گزارش شده است که ائتلافی از دولت های آمریکای لاتین که به همراه آمریکا از خوان گوایدو حمایت کرده اند، هفته ها رایزنی ها و مذاکرات مخفیانه در مورد تحولات ونزوئلا داشتند.

پیش از این اتحاد میان مخالفان چند دسته دولت کاراکاس چالشی برای آنها محسوب می شد. این مخالفان سالهاست که با چالش اختلافات درونی و نداشتن یک راهبرد مورد توافق همه روبرو بوده اند.

در این میان یک مقام آمریکایی نیز اعلام کرد که افراد واسطه ای برای انتقال پیام ها به &#۳۹;لئوپولدو لوپز&#۳۹; یکی از رهبران اصلی مخالف دولت کاراکاس که تحت زندان خانگی به سر می برد، مورد استفاده قرار گرفته شده است.

یک مقام ارشد کانادا نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت: این اولین بار در حداقل پنج سال اخیر است که مخالفان دولت کاراکاس از خود توانایی برای متحد شدن در یک مسیر سودمند نشان داده اند.

آسوشیتدپرس در این گزارش افزود: تصمیم برخی دولتها برای تقابل مستقیم با مادورو فقط با حمایت قاطع از سوی دولت ترامپ ممکن بود.

به گزارش ایرنا، ونزوئلا در سه روز گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است. «خوان گوایدو» رهبر حزب مخالف که رییس مجلس ملی این کشور است، روز چهارشنبه سوم بهمن ماه با حضور در جمع هواداران خود، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

پس از آن دولت آمریکا و شماری از کشورهای منطقه، از وی اعلام حمایت کرده و او را به عنوان رییس دولت موقت به رسمیت شناختند.

این اقدام سبب شد که نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دستور قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا را صادر و به دیپلمات‌های این کشور ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

همچنین واشنگتن در اقدامی خلاف اصول روابط دیپلماتیک اعلام کرد که دستور دولت ونزوئلا برای خروج دیپلمات های آمریکایی را نمی پذیرد.

گوایدو که رهبری مخالفان دولت را بر عهده گرفته، ساعتی بعد در یک پیام توئیتری از «همه سفارتخانه ‌ها» خواست که در ونزوئلا باقی مانده و اقدامی صورت ندهند.

مادورو آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.