در حالی که منابع خبری محلی و برخی نمایندگان پارلمان از تحرکات مشکوک نیروهای آمریکایی در نقاط مختلفی از شمال، شرق و غرب عراق و حتی بغداد خبر می دادند و منابع مسوول این خبرها را تکذیب می کردند، روز شنبه خبر حضور نظامی آمریکا در شهر فلوجه تایید شد.

یک منبع امنیتی در استان الانبار عراق به خبرگزاری سومریه نیوز ضمن تایید این تحرکات گفت که گشت نیروهای آمریکایی در فلوجه با موافقت دولت عراق و ستاد عملیات مشترک این کشور صورت گرفته است. 

وی که نامش در گزارش نیامده است، هدف از این گشت را سرکشی و کسب اطلاع از وضعیت یگان های پلیس که بتازگی توسط ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا آموزش دیده اند و همچنین تسلیح و تجهیز آنان ذکر کرد اما توضیح بیشتری درباره چند و چون آن نداد. 

یک عضو شورای استان الانبار نیز به خبرگزاری المعلومه گفته است که نیروهای آمریکایی پس از موافقت بغداد اقدام به گشت در فلوجه کرده اند. 

عبدالغنی درعین حال گفته است که اینگونه تصمیمات در سطح دولت فدرال است و شورای استان نمی تواند در آن مداخله کند.

همزمان تصاویر متعددی از نیروها و خودروهای آمریکایی حین حضور و گشت زنی در خیابان های فلوجه در رسانه ها و فضای مجازی عراق منتشر شده است. 

خبرها و گزارش های متعدد اما غیررسمی از تحرکات جدید نظامی آمریکا در نقاط مختلف در حالی از چند هفته پیش منتشر می شود که همزمان بحث خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق به یکی از مباحث اصلی در فضای سیاسی این کشور در هفته های اخیر تبدیل شده است. 

آمریکایی ها که به بهانه واهی داشتن سلاح کشتار جمعی، عراق را در سال ۲۰۰۳ اشغال کردند در سال ۲۰۱۱ بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر، مجبور به ترک عراق شدند آنها سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند. 

پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه ۹۶، بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان - عمدتا آمریکایی - شده اند. 

این اعتراضات طی هفته های اخیر و از زمان سفر مخفیانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به یک پایگاه نظامی در استان الانبار و تاکید وی بر عدم خروج نظامی از عراق، بیش از پیش افزایش یافت به گونه ای که با اقدام فراکسیون های بزرگ انتخاباتی، پارلمان عراق قرار است بزودی در این خصوص تصمیم گیری کند همزمان اما جریان های بعثی و سعودی می کوشند القا کنند که این امر مطالبه عراقی ها نیست. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.