«اسحاق جهانگیری» صبح امروز - یکشنبه - در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی فارابی اظهار داشت: نهادهای حاکمیتی امروز مسئولیت مهمی بر عهده دارند؛ پیش نیاز انجام وظیفه مسئولیت همه نهادها این است که در چارچوب قانون عمل کنند و پاسخگوی تصمیماتی که می گیرند، باشند.

وی تاکید کرد: دولت، مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر کدام به سهم خود در حیطه اختیارات و وظایفشان در برابر تصمیماتی که در مورد سرنوشت یک ملت و کشور می گیرند باید پاسخگو باشند.

وی افزود: امروز مقطعی نیست که نخبگان ایران نسبت به سرنوشت کشور احساس مسئولیت نکنند، هر جایی که لازم است باید با مردم و مسئولان گفت و گو کرد کمک وکنند و اگر هم لازم شد به حاکمیت هشدار بدهند.

معاون اول رییس جمهوری هشدار باش نخبگان نسبت به تصمیمات حاکمیت برای آینده کشور را با اهمیت توصیف کرد و گفت: در مقطعی هستیم که مردم حتی اگر اعتراضی هم دارند باید صدای آنها شنیده شود و گفت و گو برقرار بشود و مسایل و مشکلات آنها حل شود.

جهانگیری اضافه کرد: با شرایطی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم در صورتی که مردم به صحنه بیایند می توانیم از مسایل کشور عبور کنیم.

وی گفت و گو بین نخبگان و مردم را حایز اهمیت دانست و بیان کرد: در این شرایط باید ارتباط نخبگان و مردم دقیق تر برقرار شود، بسیاری از مسایل را شاید دولتمردان و حاکمان نتوانند به تفاهم برسند.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که نخبگان نقش واسطه دارند تا یک گفت و گوی جدید بین مردم و حاکمیت ایجاد کنند، تصریح کرد: برقراری شرایط گفت و گو الزامات و پیش نیازی دارد که باید زمینه های آن هم مهیا شود.

**اگر ایران به عراق و سوریه کمک نمی کرد، تروریست ها در منطقه حکومت داشتند

جهانگیری با مرور تاریخی رویدادهای تاریخی ۴۰ سال گذشته در ایران و منطقه افزود: این دوران بسیار استثنایی بود؛ ایران یک جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت گذاشت، در منطقه نیز هنوز آثار جنگ بزرگ خلیج فارس که آمریکایی ها و کشورها منطقه انجام دادند، هنوز هویدا است. آثار جنگی که ناتو و آمریکا در افغانستان به راه انداختند همچنان پا برجا است.

وی یادآور شد: گروه های تروریستی که با کشتار و قتل عام به دنبال نمایش یک چهره خشن و جدیدی از اسلام بودند در منطقه به ویژه در عراق و سوریه حضور داشتند که اگر ایران کمک نمی کرد و با آنها مقابله نمی کرد، اکنون در منطقه دارای دولت و حکومت بودند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: در این ۴۰ سال هم در داخل کشور مسایل زیادی را پشت سر گذاشتیم؛ از گردنه های عجیب و غریبی عبور کردیم. حال در نقطه ای هستیم که هم فرصت های جدیدی پیش رو داریم و البته تنگناها، مشکلات و تهدیدهای مختلفی هم روبروی ما قرار دارد.

جهانگیری افزود: با تجارب و داشته های ۴۰ سال گذشته و فرصت هایی که از دل این شرایط سخت می توان خلق کرد، قادر خواهیم بود از تنگناها و تهدیدات پیش رو عبور و به سمت یک وضع بهتر حرکت کنیم.

**برای آینده کشور باید افق گشایی کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در این شرایط علاوه بر غلبه بر این تنگناها باید نسبت به آینده نظام و کشور افق های جدیدی بگشاییم.

معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: با تفکر علمی، تدبیر، اراده سیاسی و احساس مسئولیت اخلاقی باید نگرانی از آینده در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی را کاهش داد و از آینده نظام و کشور ابهام زدایی کنیم.

جهانگیری ادامه داد: آمریکایی ها هم اکنون یک جنگ اقتصادی و عملیات روانی و رسانه ای گسترده ای را علیه ملت ایران آغاز کرده اند؛ آنها می خواهند آینده را برای ملت ایران و نسل جوانان مبهم و تاریک نشان دهند.

**باید نشان دهیم آینده روشن است

وی تاکید کرد: دشمنان می خواهند به گونه ای وانمود کنند که آینده روشن نیست و تردید و نگرانی نسبت به آینده را در کشور تشدید کنند، باید تلاش گسترده انجام داد که آینده را روشن نشان دهیم و از آن ابهام زدایی کرده و افق های جدیدی پیش روی ملت بگشاییم.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: حال زمان گفت و گو ، افزایش اعتماد عمومی به نظام و آینده ایران فرا رسیده است.

جهانگیری، اعتماد عمومی را مهم ترین سرمایه اجتماعی کشور دانست و تاکید کرد: این سرمایه اجتماعی در طول این چهل سال همواره کمک کرده از بحران ها و شرایط سخت عبور کنیم.

** «گفت و گوی ملی» نیاز مبرم جامعه است

وی همچنین گفت: سرمایه اجتماعی نتیجه برداشت و قرائتی از دین بود که امام راحل از اسلام ارائه کرد، در این تفکر نقش حکومت مبتنی بر اراده ملت است و مردم در حکومت نقش اول و تعیین کننده دارند.

معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال آسیب زدن به سرمایه اجتماعی کشور در سطح خرد، میانی و کلان است.

جهاگیری اضافه کرد: امروز نیازمندیم همه نخبگان و متفکران کمک کنند تا سرمایه اجتماعی کشور ترمیم شود، بیش از دولتمردان، دانشگاهیان، نخبگان و صاحب نظران در این مسیر باید دولت را کمک کنند.

وی تصریح کرد: برای ترمیم سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد به آینده عمومی و امید اجتماعی باید در رویکردها، ساختارها اصلاحات انجام شود.

معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: اگر به دنبال حفظ نظام وو ایران هستیم، هرجا که نیاز است باید رویکردها و رفتار خود با یکدیگر و جامعه را اصلاح و هر جا هم لازم است ساختارها را اصلاح کنیم.

جهانگیری تصریح کرد: ما گفت و گوهای میان دولت و دانشگاه در مراحل مختلف و گفت و گوی ملی را به عنوان نیاز مبرم جامعه را آغاز کرده ایم.

جهانگیری با تاکید بر همدلی و هم زبانی در تمام جامعه اظهارداشت: نهادهای حاکمیتی امروز مسئولیت بسیار مهمی بر عهده دارند، راه عبور از بحران ها توجه به مسائل و مشکلات داخلی است و رهیافت عبور از این تنگناها گفت و گو در مورد همین مسائل داخلی است.

وی یادآور شد: دولت برای مقابله با چالش های پیش روی کشور در جلسات با دانشگاهیان بخشی از این مسائل و تنگاها را مطرح و آنها نیز راهکارهای لازم را ارائه کرده اند.

معاون اول رییس جمهوری در ابتدای این مراسم از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و افزود: انتظار مدیران و سیاست گذاران کشور از نهادهای علمی و دانشگاهی کشور این است که به دولتمردان و شهروندان در درک مسایل و ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات پیش روی کشور کمک بیشتری کنند.

جهانگیری درک صحیح مسایل را پیش نیاز هر اقدامی برای برنامه ریزی های آتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر آگاهی دقیق و درک درستی نسبت به مسایل نداشته باشیم و متوجه نباشیم که مشکل اصلی کجاست، راهکارهای ارائه شده ما را به هدف مطلوب نمی رسانندکه در این زمینه و در این مسیر نقش دانشمندان، متفکران و محققان علوم انسانی و اجتماعی بیش از سایر رشته های علمی دیگر است.

به گزارش ایرنا، اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام و المسلمین رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و برخی معاونان وزیر علوم در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

جشنواره فارابی ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی با هدف شناسایی فعالیت های علمی و پژوهشی داخلی و خارجی و تقدیر از اسلام شناسان و ایران شناسان خارجی در ۱۲ گروه مختلف هرساله برگزار می شود.

این جشنواره در حوزه علوم انسانی جایگاه و اعتبار بین المللی قابل توجهی به دست آورده است.

در مراسم اختتامیه که بیش از ۵۰۰ نفر از مسئولان وزارت علوم، فرهنگستان ها و روسای دانشگاه ها و سازمان یونسکو و برگزیدگان ادوار جشنواره داخلی و خارجی، سفرای سفارتخانه ها و برگزیدگان خارجی حضور دارند، برگزیدگان این دوره از جشنواره لوح تقدیر ازسوی معاون اول رییس جمهوری دریافت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.