پس از ۳۵ روز رویارویی دولت و نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، دو طرف بر سر توافقی موقت مصالحه کردند. این توافق باعث شد تا ۸۰۰ هزار کارمند آمریکایی که بیکار شده بودند یا بدون حقوق در محل کار خود حاضر می شدند با خیالی راحت تر و به امید دریافت دستمزد به فعالیت های کاری و زندگی روزمره خود بپردازند.

 

رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب با اشاره به شروع این دوره موقت سه هفته ای ابراز امیدواری کرد در طول این مدت دو طرف بتوانند همزمان با فعالیت ادارات دولتی، در مورد نحوه حفاظت از مرزها به ویژه ساخت دیوار در مرزهای ایالات متحده و مکزیک راه حلی را پیدا کنند.

 

ترامپ در اواخر سال ۲۰۱۸ خواستار تصویب ۵.۷ میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار مرزی بود که با مخالفت دموکرات ها روبرو شد و همین اختلاف طولانی ترین تعطیلی دولت فدرال آمریکا را رقم زد. البته ترامپ تهدید کرده اگر در پایان سه هفته به صورت منصفانه با درخواست وی برای بودجه دیوار مرزی برخورد نشود یا دولت را بار دیگر تعطیل می کند یا اینکه از اختیارات قانونی رئیس جمهوری استفاده خواهد کرد.

 

 دستان خالی ترامپ

بسیاری از رسانه های آمریکایی این توافق را که بدون دستاوردی چشمگیر برای ترامپ در زمینه آینده دیوار مرزی همراه بود، عقب نشینی و شکستی برای وی ارزیابی کردند. نشریه «پلیتیکو» با انتخاب عنوان «همه کار برای هیچ» برای گزارش خود در زمینه رویکرد رئیس جمهوری آمریکا به بودجه مرزی عنوان داشت خط مشی های دونالد ترامپ در مورد دیوار مرزی باعث سردرگمی متحدان وی هم شده است. از این رو قبل از آنکه رئیس جمهوری در روز جمعه به توافقی با دموکرات ها دست پیدا کند، تعدادی از مشاوران و نزدیکان پیشین ترامپ هم از وی انتقاد کردند.

 

یکی از انتقادها که از سوی یکی از کارکنان کاخ سفید بیان شد این بود که اکنون «نانسی پلوسی» رئیس مجلس، کشور را اداره می کند زیرا وی تعطیلاتی نامحدود، کاهش پرداختی ها و بسیاری از اتفاقات دیگر را رقم زده است. به نوشته این نشریه، مقام های آمریکایی اعتقاد دارند حامیان اصلی و پیشین رئیس جمهوری خشمگینند و در موضع ضعف قرار گرفته اند. آن ها از این موضوع متعجبند که چرا ترامپ توافقی را با دموکرات ها پذیرفته که دستاوردی در زمینه مرزهای جنوبی در آن لحاظ نشده و حتی از موافقت با بودجه پایین تر برای دیوار مرزی هم خبری نیست. ادامه چنین رویکردی موجب دلسردی بیشتر نزدیکان ترامپ و تضعیف موضع هوادارانی می شود که باعث پیروزی وی در انتخابات شدند.

 

تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» هم نوشت: ترامپ با اینکه در زمینه ساخت دیوار مرزی شکست خورده است اما اعلام پیروزی می کند. توافقی که وی اکنون آن را موفقیتی برای خود می داند همان چیزی است که می توانست یک ماه قبل با دموکرات ها به امضا برساند.

 

به نوشته این رسانه، این تصمیم گیری ها موجب شده تا جایگاه ترامپ حتی در میان جمهوریخواهان کنگره هم به شدت افت کند و وی در ضعیف ترین حالت قرار بگیرد. ترامپ گمان می کند با اعلام وضعیت فوق العاده به راحتی می تواند به اهداف خود دست پیدا کند.

 

بلومبرگ اعلام وضع فوق العاده یا تعطیلی دوباره دولت آمریکا را اقدامی غیرعقلانی از سوی ترامپ خواند. «ریچارد نوستات» استاد علوم سیاسی در دانشگاه های ایالات متحده که کارشناس حوزه اختیارات رئیس جمهوری است، اعتقاد دارد ریاست جمهوری جای رفتارهای غیرحرفه ای نیست. این امر برای یک رئیس جمهوری بسیار نادر است که برای حفظ جایگاه خود در سال سوم ریاست جمهوری اینگونه رفتار می کند.

 

خبرگزاری «رویترز» هم توافق رئیس جمهوری جمهوریخواه برای پایان دادن به تعطیلی دولت بدون دریافت تضمینی در زمینه تصویب بودجه دیوار مرزی را عقب نشینی آشکاری توصیف کرد که سه روز پس از سخنرانی تند وی مبنی بر ادامه پافشاری بر خواسته اش اتخاذ شد.

 

به نوشته رویترز تعطیلی دولت باعث شد تا عده زیادی از ۸۰۰ هزار کارمند و پیمانکاری که حقوق دریافت نمی کردند به موسسه های امدادرسان و بانک های غذایی مراجعه کنند یا برای دریافت بیمه بیکاری دست به کار شوند. حتی برخی برای پیدا کردن شغل جدید اقدام کردند. تاثیر تعطیلی دولت بسیار گسترده بوده است و بسیاری از پروازهای هوایی در نیویورک تا فیلادلفیا لغو شد.

 

به همین دلایل مردم در بسیاری از نظرسنجی ها، رئیس جمهوری این کشور را مقصر تعطیلی دولت می دانند. این گزارش همچنین تقابل پلوسی و ترامپ را نخستین رو در رویی رئیس مجلس دموکرات با رئیس جمهوریخواه کاخ سفید در طول چند هفته نخست سال ۲۰۱۹ می داند.

 

حتی تارنمای خبری «بریتبارت» هم صبح جمعه پیش از خبر بازگشایی ادارات دولتی عنوان داشت که دیواری وجود نخواهد داشت.

 

براساس تحلیل پلیتیکو این تحولات، ترامپ را در جاده پرچالشی قرار می دهد که می تواند بر انتخابات سال ۲۰۲۰ هم اثرگذار باشد. اکنون ترامپ نمی تواند ادعای پیروزی داشته باشد حال آنکه دموکرات ها مدعی پیروزی بر ترامپ جمهوریخواه اند.

 

در چارچوب این تحلیل پس از آنکه ترامپ انتخاب پلوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان را نظاره گر بود اکنون باید با مجلسی روبرو شود که دموکرات ها در آن اکثریت را دارند و به مشخص شدن نتیجه تحقیقات علیه ترامپ علاقه مندند.

 

سرخوشی دموکرات ها از عقب نشینی ترامپ

چند ساعت قبل از اعلام خبر توافق از سوی رئیس جمهوری در باغ رُز کاخ سفید، بسیاری از دموکرات اعتراف به شکست از سوی رئیس جمهوری را پیش بینی کرده بودند. روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی به برتری پلوسی در این رو در رویی پرداخت نوشت تعطیلی دولت به ضرر رئیس جمهوری تمام شد، هزینه ها را برای ترامپ و جمهوریخواهان افزایش داد و فرصت های زیادی را از دولت گرفت.

 

این روزنامه با اشاره به استدلال هایی همچون شرایط اعلام وضعیت اضطراری، اهمیت و تعهد دولت به رفاه و سطح اجتماعی کارکنان و تاثیر منفی تعطیلی بر اقتصاد کلان آمریکا نوشت که ترامپ نباید شرایط را به جنگی با طرف مقابل تبدیل می کرد.

نشریه «تایم» هم شکست ترامپ در مقابل دموکرات ها را فراتر از تعطیلی دولت دانست و عنوان داشت در اولین درگیری سیاسی میان ترامپ و پلوسی، کاملا مشخص است که برنده و بازنده کیست.

 

بر اساس این تحلیل ترامپ هر تاکتیکی که می دانست از تهدید به وتو یا توئیت های تهاجمی و سخنرانی های پرشمار یا دیدارهای متعدد و حتی برهم زدن ملاقات رودر رو با دموکرات ها را استفاده کرد اما نتوانست به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کند.

 

دموکرات ها چند طرح را در طول پنج هفته گذشته به کاخ سفید ارائه کردند که با مخالفت رئیس جمهوری این کشور روبرو شد. بلومبرگ در گزارش دیگری عنوان داشت که «ترامپ در مقابل دموکرات ها تسلیم شد تا به تعطیلی دولت پایان بدهد». با وجود همه ادعاها و تهدیدهای ترامپ اما پلوسی عنوان داشت که نظرات هر دو طرف به کمیته ای متشکل از مجلس نمایندگان و سنا ارائه می شود تا بهترین سیاست در زمینه تامین امنیت مرزها اجرایی شود.

 

به نوشته بلومبرگ جمهوریخواهانی که حمایت های سرسختانه ای از ترامپ داشتند، اکنون وی را فردی ضعیف و غیرعادی می دانند که توئیت کردن عادت و ابزار وی شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.