روز جمهوری هند تاریخی است که در آن قانون اساسی این کشور اجرا شد و جایگزین قانون دولت هند در ۱۹۳۵ به عنوان سند حاکم هند در ۲۶ ژانویه سال ۱۹۵۰ شد.

بیست و ششم ژانویه به افتخار اعلام استقلال سال ۱۹۳۰ انتخاب شد این یکی از سه روز تعطیل ملی در هند است.

در حالی که قبل از رئیس جمهور رژه اصلی در پایتخت ملی، در راجپاته دهلی نو، انجام می‌شود، سالگرد با درجات مختلف تشریفات در پایتخت‌های دولت و مراکز دیگر نیز جشن گرفته می‌شود.

در این روز تاریخی، نیروهای مرزی پاکستان و هند در مرز «واگه» با هدف گرامیداشت روز جمهوری هند و به نشانه حسن نیت، به یکدیگر گل و شیرینی داده و یکدیگر را در آغوش گرفتند.

فرماندهان نیروهای مرزبانی دو کشور در دروازه واگه، همچنین یکدیگر را به آغوش کشیدند و برای کشورهای یکدیگر آرزوی سعادتمندی و سربلندی کردند.

مقامات نیروی امنیت مرزی هند (BSF) ونیروهای رنجرز پاکستان در ایالت پنجاب در این آیین با یکدیگر برای برگزاری این جشن همکاری کردند.

همزمان با فرا رسیدن هفتاد و یکمین سالروز استقلال پاکستان و هند (چهاردهم آگوست در پاکستان)، مرزبانان پاکستانی در دروازه مرزی &#۳۹;واگه&#۳۹;، به همتایان هندی خود به مناسبت جشن استقلال، شیرینی تعارف کردند.

همه روزه در مرز واگه مراسمی با عنوان &#۳۹;مراسم پرچم&#۳۹; با حضور نیروهای ویژه مرزبانی دو کشور و تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن این مراسم، برگزار می شود.

این دروازه اصلی ترین گذرگاه مرزی میان هند و پاکستان محسوب می شود.

با وجود این حرکت نمادین و زیبا در دروازه واگه، روابط پاکستان و هند از همان ابتدای استقلال دو کشور، دستخوش تنش های فراوان سیاسی و اختلاف های مرزی بوده و دو کشور طی ۷۱ سال گذشته سه بار وارد جنگ تمام عیار علیه یکدیگر شده و درگیری های مرزی فراوانی بین طرفین رخ داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.