رویترز گزارش داد، آنگ سان سوچی که از او به عنوان رهبر دوفاکتو و دموکراسی‌خواه میانمار یاد می‌شود در اظهاراتی پتانسیل اقتصادی کشورشان را برجسته کرده و در عین حال بر جذابیت کشورش به لحاظ مکان جغرافیایی آن تاکید کرده و خواهان توسعه بازارهای داخلی با استفاده از نسل جوان این کشور شد.

او در این سخنانش به برخی اصلاحات اتخاذ شده از سوی دولتش از زمانی که در سال ۲۰۱۶ به قدرت رسید، اشاره کرد.

سوچی در شهر نایپیداو پایتخت میانمار گفت: من در اینجا می‌ایستم تا بر تعهدمان برای ادامه اصلاحاتمان و ایجاد یک محیط حمایتی از سرمایه گذار تاکید کنم.

او که این سخنرانی را به مناسبت راه اندازی اولین کنفرانس رسمی سرمایه‌گذاری به میزبانی دولتش انجام می‌داد، خطاب به جمعی از چهره‌های تجاری و دیپلمات‌ها و خبرنگاران جمع شده در این کنفرانس گفت: لطفاً به میانمار بیایید و وارد این اتمسفر آکنده از فرصت‌ها شده و شاهد پویایی اقتصادی جدید ما با چشمان خودتان باشید.

در حالی که جزییات کمی درباره‌ اصلاحات برنامه ریزی شده دولت سوچی منتشر شده خود برگزاری این کنفرانس می‌تواند نشان دهنده تغییر رویکرد دولتش در قبال جامعه تجاری باشد. تا به حال سرمایه‌گذاران از این مساله شکایت کرده‌اند که دولت میانمار تمرکز بیش از حد در پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه در میانمار داشته و اصلاحات اقتصادی و نیازهای آنها را فراموش کرده است.

سوچی در این سخنرانی خود اشاره‌ای به بحران آوارگان مسلمان روهینجا نکرد.

بسیاری از فعالان تجاری از این مساله نگران هستند که برخی از تحریم‌های غربی‌ها علیه میانمار که اقتصاد این کشور را محدود می‌کردند ممکن است دوباره برگردند.

صندوق بین‌المللی پول اخیراً اعلام کرد، بر اساس اطلاعاتش برخی از سرمایه گذاران خارجی تایید نهایی پروژه‌هایشان در میانمار را تا زمانی که وضعیت در این کشور مشخص نشود به تاخیر انداخته است.

اتحادیه اروپا تحریم‌های تجاری علیه میانمار را به علت بحران روهینجا در نظر گرفته است. ماه جاری میلادی اتحادیه اروپا تعرفه‌هایی را برای برنج وارداتی از میانمار و کامبوج اعمال کرد تا جلوی افزایش واردات را بگیرد. سوچی در سخنرانی‌اش اشاره‌ای به این اقدامات اتحادیه اروپا نکرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.