بلومبرگ شب گذشته(یکشنبه) نوشت: مذاکرات بر سر واژگان بیانیه اتحادیه اروپا در آخرین لحظات همچنان ادامه داشته و بر اساس پیش نویسی که به رویت این شبکه آمریکایی رسیده، این اتحادیه از ابتکار عمل انگلیس، فرانسه و آلمان استقبال کرده و آن را &#۳۹;تاثیری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهم تر از همه زندگی مردم ایران&#۳۹; می داند.

بر اساس این گزارش، صبح امروز نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل پیرامون این بیانیه تبادل نظر خواهند کرد و در صورت توافق ۲۸ کشور، اندکی بعد انتشار خواهد یافت.

این سازوکار قرار است تا از شرکت های اروپایی طرف تجارت با ایران در برابر تحریم های آمریکایی ناشی از معاملات دلاری محافظت کرده و پرداخت های شرکت هایی را که در چهارچوب معافیت های نفتی آمریکا و یا کالاهای مجاز مانند مواد غذایی و دارو قصد ادامه مراوده با ایران دارند، دریافت کند.

 

به نوشته بلومبرگ، فرض بر این است که این ساز و کار در شرایط عدم نقل و انتقال مستقیم وجوه میان طرف های ایرانی و اروپایی، شرکت ها را از مجازات های آمریکا مصون نگاه می دارد.

به گزارش ایرنا، &#۳۹;علی اکبر صالحی&#۳۹; رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه ششم بهمن ماه درباره سازوکار ویژه مالی برای ایران که قرار است از سوی کشورهای اروپایی راه اندازی شود، گفت: امیدواریم قبل از آنکه خیلی دیر شود، بویژه اروپایی ها به آنچه ماه ها قبل قول داده اند، عمل کنند.

 

وی ادامه داد: اخیرا شنیده ام که احتمال دارد اروپایی ها تا روز دوشنبه (۸ بهمن) راه اندازی سازوکار ویژه مالی را بطور رسمی اعلام کنند. امیدواریم آنها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش های زیادی برای شکل گیری آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.

 

&#۳۹;دونالد ترامپ&#۳۹; رئیس جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری خروج این کشور را از توافق هسته ای ایران اعلام کرد.

این اقدام با انتقاد شدید دیگر امضا کنندگان این توافق روبرو شد و آنها اعلام کردند که به توافق هسته ای پایبند بوده و راهکارهایی را برای ادامه تجارت کشورهای مختلف با ایران ارایه می کنند.

فعال کردن قانون انسداد برای حمایت از تجارت شرکت ها با ایران و همچنین ارائه سازوکار مالی ویژه ایران از جمله اقدامات اروپا با حمایت چین و روسیه است که قرار است فعال شوند.

قانون انسداد راه اندازی شده و برخی رسانه ها گفته اند که سازوکار و مالی نیز قرار است امروز رونمایی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.