در جریان نشست علنی امروز مجلس، وزیر امور خارجه برای پاسخ گویی به سوال ملی علی ادیانی نماینده مردم قائمشهر درباره برجام به بهارستان آمد. 

ظریف گفت: ایراد گرفتن به دستاوردهای ایران کار راحتی است، اما نگاه کردن به شرایط واقعی و اینکه وزارت خارجه مجری تصمیمات نظام است، این نیاز کشور بوده و بنده وظیفه دارم در برابر خارجی ها از منافع ملی دفاع کنم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: برجام توانست آمریکا را در دنیا منزوی کند، در طول یک سال و نیم گذشته تمام تلاش خود را انجام داده تا از این عهدنامه که شما آن را ترکمانچای می خوانید، به نحوی خارج شود. حال آیا طرف ترکمانچای هیچ وقت تلاش کرد که از این عهدنامه خارج شود؟ چرا افتخارات ملی را اینگونه نامگذاری می کنید؟ رهبر معظم انقلاب، هیات نظارت را برای بررسی ۹ شرط تعیین کردند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: شما می گویید که در قبال توافق برجام چه تعهدی از آمریکا گرفته اید؟ حال بروید از کسانی که توافق نفتا را امضا کردند بپرسید که چه تعهدی از آمریکا گرفتند! بروید از کشورهایی که توافق نامه پاریس، یونسکو را امضا کردند، بپرسید که چه تعهدی برای عدم خروج آمریکا از توافق نامه گرفته اند؟ بروید از کسانی که شورای حقوق بشر را ایجاد کردند بپرسید که چه تعهدی برای خارج نشدن آمریکا گرفته اند؟

او گفت: چرا بدعهدی دولت رژیم جنایتکار آمریکا را به نام جمهوری اسلامی می نامید؟ چرا افتخار کشور را ترکمانچای نامگذاری می کنید؟، ما در رابطه با برجام تعهدات کافی را گرفتیم و در این رابطه گزارش ها را ارائه کردیم، اما رژیم آمریکا از این تعهد خارج شد، کما اینکه از تعهدات دیگر خارج شده است. دولتی که به اصول مسلم حقوق بین الملل هیچ احترامی نمی گذارد، از این دولت چه توقعی دارید؟ چه کسی می گوید که ما براساس اعتماد در برجام عمل کردیم؟ ما برای تک تک اقداماتی که انجام دادیم، اقدام متقابل آن را پیش بینی کردیم. ما تا اورانیوم کیک زرد را از روسیه وارد نکردیم، اورانیوم غنی شده را از کشور خارج نکردیم. ما تا زمانی که پرونده PMD را حل نکردیم، در بحث نیروگاه اراک اقدامی انجام ندادیم.

ظریف گفت: تک تک اقدامات ما نه تنها نسیه نبود، بلکه ما نقد گرفتیم و بعد کارها را انجام دادیم، اما اگر دولت آمریکا بدعهدی کرده، اگر دولت آمریکا عهدشکنی کرده، شما باید بر سر دولت آمریکا بکوبید نه بر سر فرزندان این ملت.  مقاومت این ملت بود که باعث شد آمریکا و ۵ قدرت اروپایی به پای میز مذاکره بیایند و بعد آقای ترامپ بگوید که سر ما تا خرخره کلاه گذاشته شده است! چرا باور نمی‌کنید ترامپ باید برجام را ترکمنچای بخواند نه شما؛ دستاوردهای ملت را اینچنین ارزان نفروشیم؛ این ها دستاورد دیپلماسی نیست، دستاورد ملت بزرگ است. همان ملتی که بارها ترامپ را به زانو درآورده است. چهاربار ترامپ سعی کرد آنچه را در برجام از دست داده است به دست بیاورد اما هر چهاربار شکست خورد. یکبار خودش به شورای امنیت رفت، باردیگر وزیر خارجه‌اش را به شورای امنیت فرستاد و امروز هم کاسه گدایی به دست گرفته تا نشست لهستان را برگزار کند. دوبار مجبور شده است از برنامه ای که برای لهستان گذاشته است عقب نشینی کند، به خاطر اینکه جمهوری اسلامی، همان کسانی که شما معتقدید قرارداد ترکمانچای را منعقد کرده اند آنها ترامپ را مجبور کرده اند. 

او ادامه داد: در آستانه چهل‌سالگی انقلاب دستاوردهای این مردم بزرگ را عزیز بدانیم نه اینکه خوار کنیم. بله من به شما پاسخ دادم ما این شرایط را اجرا کردیم و گزارش اجرای آن را هم به  هیات نظارت بر اجرای برجام ارائه داده است. هیات بر اساس مصالح کشور تصمیم می‌گیرد که چگونه عمل شود. آنجایی که ما باید پاسخ می‌دادیم هیات نظارت بوده است. به مجلس هم گزارش دادیم و شما می‌توانستید تصمیم بگیریدو هر تصمیمی هم بگیرد ما انجام می‌دهیم؛ ما مشکلی نداریم. خیال می‌کنید برای بنده مشکلی وجود دارد که از برجام خارج شوم؟! تصمیم با من نیست؛ تصمیم با کشور است و این کشور است که باید تصمیم بگیرد.اما بدانید برجام آنقدر برای کشور منافع داشته است که آقای ترامپ دو سال است تلاش می‌کند این منافع را در دنیا از بین ببرد و امروز منزوی شده است. 

لازم به ذکر است که این نماینده سوال را به رای گذاشت و مجلس از پاسخ‌های محمد جواد ظریف قانع شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.