در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال آغاز به کار ساز و کار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران موسوم به SPV ادامه دارد، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارش امروز دوشنبه خود از هشدار واشنگتن به اروپایی‌ها درباره این ساز و کار خبر داده است.

این رسانه آمریکایی گزارش داد: «دولت (دونالد) ترامپ از نزدیک در حال رصد تلاش‌های اروپا برای استقرار یک کانال پرداخت مالی جایگزین به منظور هموار کردن مراودات اقتصادی با ایران است».

طبق این گزارش، «کاخ سفید در حال هشدار دادن به اروپایی‌ها است و به آنها گفته که اگر آنها برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تلاش کنند، مشمول تنبیه‌ها و مجازات‌های شدید (آمریکا) قرار خواهند گرفت».

آسوشیتدپرس ادامه داد: «اتحادیه اروپا (از هشدارهای آمریکا) دچار دستپاچگی نشده و در حال حرکت به سمت اجرای طرح خود (در خصوص ساز و کار ویژه مالی) است که اگر اجرایی شود، می‌تواند سبب تعمیق تنش در روابط فراآتلانتیک شود».

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به این رسانه اعلام کرده که واشنگتن به دنبال اجرای کامل تحریم‌ها علیه ایران است و با هر فرد یا شرکت تضعیف‌کننده تحریم‌ها برخورد می‌کند.

تام کاتن» سناتور تندرو و به شدت ضد ایرانی کنگره آمریکا با هشدار درباره ساز و کار ویژه مالی اروپا به آسوشیتدپرس گفت: «انتخاب کردن برای مراودات اقتصادی، انتخاب بین ایران یا ایالات متحده (آمریکا) است و امیدوارم که متحدان اروپایی ما عاقلانه انتخاب کنند».

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی، به موضوع نگرانی‌های واشنگتن در قبال ساز و کار ویژه مالی اشاره شده و به نظرات مشاور دولت «دونالد ترامپ» که نخواست نامش فاش شود، اشاره شده است.

آسوشیتدپرس در توصیف این مشاور ترامپ، به ذکر این موضوع که او مشاوری است که خارج از مناصب و پُست‌های دولتی به رئیس‌جمهور مشاوره می‌دهد، بسنده کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.