اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی به موضوع رابطه اصلاح‌طلبان و حسن روحانی اشاره کرده است که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

 

* حزب اعتدال و توسعه تا قبل از تطبیق قانون جدید احزاب شاید در پنج یا شش استان بیشتر دفتر نداشت که تعداد اعضای آن دفاتر نیز بیش از چند نفر نمی‌شد و حتی تشکیلات سیاسی نیز در استان‌ها نداشتند و بیشتر در تهران متمرکز بودند.

* از سوی دیگر آقای روحانی آقای شریعتمداری را مامور کرد تا در جلسات شورای سیاست‌گذاری شرکت کند و با این اقدام ائتلاف نانوشته‌ای را با اصلاح‌طلبان تشکیل دادند. آقای شریعمداری که برای خوردن  قهوه  به جلسات شورای سیاست‌گذاری نیامده بود. ایشان در آن جلسات التماس کرد که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کنند و به نقل از آقای روحانی گفت که رئیس جمهور گفته است که من به جز اصلاح‌طلبان هیچ پشتیبانی ندارم.

* البته یک نوار باریکی از اصولگرایان معتدل که عِده و عُده مشخصی در انتخابات‌ها دارند و  آقای لاریجانی و واعظی را  می‌توان در این طیف دسته بندی کرد، به عنوان دیگر حامیان دولت مطرح بودند.

* آقای روحانی با حمایت و ایثار اصلاح‌طلبان موفق به پیروزی در انتخابات شد. اصلاح‌طلبان در هر دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ کاندیدای خود را به خاطر حمایت از آقای روحانی از رقابت‌ها کنار زدند تا ایشان بتواند در همان دور اول پیروزی را کسب کند ولی متاسفانه ایشان پس از روی کار آمدن به تمام تعهداتی که به اصلاح‌طلبان داده بود، پشت پا زد.

* در کشورهایی مانند ایران که به شکل حزبی اداره نمی‌شود، گروه‌های سیاسی بر اساس تعهدات اخلاقی که با کاندیداها برقرار می‌کنند، با او تعامل و همکاری می‌کنند. در سال ۹۲ و ۹۶ نیز مردم به واسطه حمایتی که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی داشتند، به ایشان رای دادند. وقتی  نامزد پیروز به تعهداتی که به گروه سیاسی حامی خود داده، پایبند نمی‌ماند، این موضوع اعتماد عمومی را به شدت تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

* اگر اعتماد مردم آسیب ببیند دیگر تفاوتی نمی‌کند که چه جریانی از کاندیدای پیروز اعلام حمایت کرده و کل نظام است که از این عدم اعتماد عمومی آسیب می‌بیند. بنابراین رویکردی که آقای روحانی پس از پیروزی در انتخابات در قبال اصلاح‌طلبان اتخاذ کرد، در نهایت به ضرر تمامی جریان‌های سیاسی فعال در کشور تمام می‌شود.

* در ارتباط با اظهارات آقای واعظی هم باید عرض کنم که اصلاح‌طلبان هیچوقت با آقای واعظی نشست مشترکی نداشتند و به طور کلی آقای واعظی هیچگاه به عنوان  یک چهره‌ سیاسی تاثیرگذار مطرح نبوده که آقای روحانی بخواهد وی را برای مذاکره با اصلاح‌طلبان معرفی کند.

* ما در سال ۹۶ به شکل رسمی اعلام کردیم که کاندیدای رسمی ما برای حضور در انتخابات آقای جهانگیری است. پس از آن بود که آقای شریعتمداری از سوی شخص رئیس جمهور مامور مجاب کردن اصلاح‌طلبان برای حمایت از  آقای روحانی  شد. در جلسه مشترک اصلاح‌طلبان با آقای شریعتمداری، آقای حق‌شناس تنها کسی بود که  به عنوان نماینده حزب اعتماد ملی  تا انتها نظرش حمایت از آقای جهانگیری بود. در نهایت با تعهدات اخلاقی که آقای شریعمداری در آن جلسه داد و اذعان کرد که بدون حمایت اصلاح‌طلبان حتی این امکان وجود دارد که آقای روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی هم نکند.

* در این سالها دولتی به دست سران حزب اعتدال و توسعه افتاد که رئیس جمهور آن را حصر کردند و به او اجازه بر آورده کردن وعده‌هایی که به اصلاح‌طلبان داده را نمی‌دهند و امروز که به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم دوباره می‌خواهند خود را تشکلی اصلاح‌‌طلب معرفی کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.