خوان گوایدو در گفت و گوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گفت: براساس قانون اساسی، من اکنون رئیس جمهور ونزوئلا هستم و گفت و گو با سایر روسای جمهوری جهان موضوع بعیدی نیست. در همین ارتباط، با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز بصورت تلفنی گفت و گو کرده ام و آخرین تحولات مربوط به ونزوئلا را مورد بررسی قرار داده ایم.

گوایدو گفت: علاوه بر ترامپ، با روسای جمهور کلمبیا، شیلی، آرژانتین و همچنین رئیس دولت اسپانیا گفت وگو کرده ام. 

گفت و گوی تلفنی گوایدو و ترامپ از آن نظر حائز اهمیت است که آمریکا نخستین رئیس کشوری بود که در پی تحولات اخیر در ونزوئلا، خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناخت.

رهبر مخالفان دولت ونزوئلا در این گفت وگوی اختصاصی بار دیگر از مردم این کشور خواست برای همراه کردن ارتش، مهم‌ترین حامی داخلی نیکلاس مادورو و نیز همراهی با ضرب الاجل دولت‌های اروپایی برای برگزاری انتخابات آزاد طی روزهای چهاشنبه و شنبه دست به تظاهرات بزنند و با ابزارهای ونزوئلایی علیه دولت بپاخیزند.

گوایدو درباره عبارت لو رفته از جان بولتون مشاور عالی ترامپ که از نگاه تیزبین خبرنگاران حاضر در نشستی خبری پنهان نمانده بود، کاملا ابراز بی اطلاعی کرد و تنها به این نکته بسنده کرد که اوضاع در ونزوئلا بسیار پیچیده و نگران کننده است.

بولتون در جریان نشستی خبری در کاخ سفید بر روی دفتر یادداشت خود عبارت پنج هزار سرباز به کلمبیا نوشته بود که به سرعت رسانه ای شد و بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های جهانی داشت. این مساله احتمال مداخله نظامی آمریکا در ونزوئلا برای حمایت از مخالفان این کشور را تقویت کرده است.

ونزوئلا در چند روز گذشته صحنه تحولات عمده سیاسی بوده است.خوان گوایدو رهبر حزب مخالف که رئیس مجلس ملی این کشور است، روز چهارشنبه با حضور در جمع هوادارانش، سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

پس از آن دولت آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی، از وی اعلام حمایت کرده و او را به عنوان رئیس دولت موقت به رسمیت شناختند.

این اقدام سبب شد که نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا دستور قطع روابط دیپلماتیک با آمریکا را صادر و به دیپلمات‌های این کشور ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

همچنین واشنگتن در اقدامی خلاف اصول روابط دیپلماتیک اعلام کرد که دستور دولت ونزوئلا برای خروج دیپلمات های آمریکایی را نمی پذیرد.

گوایدو که رهبری مخالفان دولت را بر عهده گرفته است، ساعتی بعد در یک پیام توئیتری از «همه سفارتخانه ‌ها» خواست که در ونزوئلا باقی مانده و اقدامی صورت ندهند.

مادورو، آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.