"خوان گوایدو"، رهبر مخالفان و رئیس مجمع ملی ونزوئلا چهارشنبه گذشته خود را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرده و این اقدام با حمایت آمریکا و سایر کشورهای غربی و برخی کشورهای آمریکایی روبرو شده است.

حالا برخی رسانه ها خبر داده‌اند که  نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا با انتخابات پارلمانی پیش از موعد در این کشور موافقت کرده است. وی همچنین در این باره گفته است گفت که اگر مخالفان خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هستند باید تا سال ۲۰۲۵ منتظر بمانند.

"خوان گویدو"، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا در مصاحبه‌ای با نشریه "بیلد" آلمان اظهار داشت که مادورو این کشور را اشغال می کند چرا که در سال ۲۰۱۸ انتخاباتی وجود نداشته است. بنابراین او یک دیکتاتور است.

  ونزوئلا اکنون به صحنه کشمکش راست‌ گرایان و چپ‌گرایان تبدیل شده و هر کشوری با توجه به گرایش دولت خود سعی دارد نقشی در این صحنه پرخطر ایفا کند. در این میان آمریکا و برخی متحدانش در آمریکای لاتین بیش از دیگران برای دخالت در ونزوئلا از خود اشتیاق نشان می‌دهند.

در این وضعیت دیوان عالی ونزوئلا دستور ممنوع الخروج شدن "خوان گوایدو" رهبر مخالفان از کشور را صادر کرده و حساب های بانکی او را مسدود کرده است.

خوان گویدو درباره حمایت های بیشتر از طرف اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرده و در بخشی از مصاحبه با نشریه "بیلد" آلمان اظهار داشت است که ما به تحریم های دیگری از طرف اتحادیه اروپا نیاز داریم. همواره انسان های بیشتری کشته می شوند. در ضمن این مسئله کاملا واضح است که این رژیم کاملا فاسد است.

وی از اتحادیه اروپا خواست که در اولتیماتومی که به مادورو داده جدی باشد. بسیاری کشورهای اروپایی اخیرا به دولت ونزوئلا اولتیماوم داده اند. چند روز پیش چهار کشور اروپایی یعنی بریتانیا، آلمان، فرانسه و اسپانیا اعلام کردند: اگر درخواست مطرح شده برای برگزاری انتخابات ظرف هشت روز آینده با پاسخ مثبت روبرو نشود، آماده هستند تا خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت بشناسند. به زعم آن ها انتخاب دوباره مادورو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا با استناداردهای دموکراتیک منطبق نبوده است.

خوان گویدو در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که ما حالا از آلمان و اروپا برای حمایت از فعالانی که باید فرار کنند  تشکر می کنیم. به گفته وی تنها در عرض چند هفته گذشته ۷۰۰ نفر در جریان اعتراضات در ونزوئلا دستگیر شده و ۳۰۰زندانی سیاسی در بازداشت هستند. اعضای اپوزیسیون در آستانه زندانی شدن و یا حتی قتل قرار دارند.

وی مدعی شد که تنها شرایط سیاسی در کشور ما فاجعه بار نیست، کسی که در ونزوئلا به بیمارستان می رود به دلیل کمبود دارو تهدید به مرگ می شود. در ارتش هم شرایط وضعیت بهتری ندارد و انسان ها گرسنه اند.

گویدو برای امروز هم برگزاری اعتراضاتی ضد دولتی را در ونزوئلا اعلام کرده است.

کشورهای اروپایی همچنان به دخالت های خود در اوضاع ونزوئلا ادامه می دهند.

تا این لحظه، علاوه بر آمریکا، کشورهای کانادا، دانمارک، برزیل، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، هندوراس، کوستا-ریکا، گواتمالا،پاناما، پاراگوئه، پرو و البته کشور گرجستان، ریاست جمهوری موقت گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند. در حالیکه روسیه، کوبا، اورگوئه، مکزیک و برخی دیگر کشورهای جهان، همچنان از دولت قانونی مادورو حمایت می‌کنند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز حمایت خود را از مخالفان دولت ونزوئلا اعلام کرده است.

"فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اخیرا خواستار انتخاباتی مطمئن و آزاد در ونزوئلا شده و حمایت خود را از خوان گویدو اعلام کرده است.

روسیه و ترکیه ضمن محکوم کردن این اقدام اعلام کرده اند که همچنان مادورو را به عنوان رئیس جمهور قانونی و مشروع ونزوئلا به رسمیت می شناسند.

امروز قرار است پارلمان آلمان به مسئله شرایط در ونزوئلا بپردازد و نمایندگان می خواهند در این باره بحث کنند که چگونه دموکراسی و حاکمیت قانون می تواند در این کشور آمریکای جنوبی ایجاد شود.

"پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا هم موضع گیری آشکاری را در این باره اتخاذ کرده و در سخنانی گفته است: کسی که با گلوله و بازداشت با تلاش ها برای آزادی برخورد می کند یک سوسیالیست نیست و یک ستیزه جو است. وی خطاب به مادورو گفت: آزادی و برابری قابل مذاکره نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.