تارنمای آمریکایی ووکس در گزارشی در این زمینه نوشت: گفته می شود ترامپ همچنان تلاش می کند محور مذاکرات خصوصی خود با پوتین را مخفی نگه دارد. 

دیدار رئیس جمهوری آمریکا با یک رهبر خارجی که سابقه دخالت در انتخابات کشورش را داشته است بدون این که یادداشتی از موضوعات مورد مذاکره برداشته شود، ایده خوبی نیست. اما این اقدامی است که ترامپ ظاهرا انجام داده است.

این رسانه آمریکایی به گزارش روزنامه فایننشال تایمز درباره دیدار و گفت وگوی ترامپ و پوتین در اجلاس نوامبر گذشته گروه ۲۰ در آرژانتین بدون حضور مقام رسمی آمریکایی برای یادداشت برداری استناد کرد و نوشت: در این دیدار «ملانیا ترامپ» در کنار رئیس جمهور حضور داشت اما هیچ مقام رسمی در بین آنها حاضر نبود. 

کاخ سفید پیشتر تصدیق کرده بود که رهبران دو کشور مذاکراتی «غیررسمی» داشته اند اما از افشای عدم حضور مقام رسمی تیم او در این نشست خودداری کرد. در این نشست ظاهرا مترجم پوتین او را همراهی کرده است اما هنوز معلوم نیست که آیا او یادداشتی را تهیه کرده یا نه.

ووکس نوشت: این اولین بار نیست که ترامپ چنین اقدامی را انجام می دهد. در نشست گروه ۲۰ در آلمان نیز که ژوئیه سال ۲۰۱۷ برگزار شد، ترامپ از صندلی خود بلند شد و کنار پوین نشست و مترجمی برای کمک به او حضور نداشت. 

این نشست که کاخ سفید ابتدا از افشای آن خودداری کرد ساعاتی بعد از آن انجام شد که ترامپ تکذیبیه پوتین را درباره مداخله نکردن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ پذیرفت.

ووکس نوشت: ترامپ بارها تلاش کرده راهی بیابد تا نشستی خصوصی با پوتین داشته باشد. نخست، این وجهه بسیار بدی دارد به ویژه که مقامات اطلاعاتی آمریکا می گویند که روسیه دستور کمپین پیچیده کمک به راهیابی ترامپ به کاخ سفید را داده است و این به غیر از تحقیقات «رابرت مولر» بازرس ویژه درباره احتمال روابط ترامپ روسیه در کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا است.

نکته دوم که اهمیت بیشتری هم دارد این است که ما هرگز نمی دانیم که واقعا چه اتفاقی افتاده است زیرا فقط چهارنفر یعنی ترامپ، پوتین، بانوی اول آمریکا و مترجم پوتین در این جلسه حضور داشته اند و چیزی درباره این جلسه ثبت نشده است.

از سوی دیگر، دولت آمریکا ظاهرا فاقد هر گونه یادداشتی درباره بسیاری از تعاملات ترامپ با پوتین در دو سال گذشته است و دستکم در یکی از این موارد ترامپ بعد از دیدار رسمی با پوتین در سال ۲۰۱۷ میلادی از مترجم خود خواسته است جزییات این نشست را در اختیار مقامات آمریکایی قرار ندهد و حتی یادداشت های او را گرفته است.

ووکس نوشت: وقتی مقامات آمریکایی جزییاتی را درباره موضوعات مورد گفت و گوی رئیس جمهور دریافت نمی کنند آنها نمی توانند به وظایف خود عمل کنند. بدون آگاهی از موضوعات مورد توافق و چیزهایی که برای دستیابی به آنها جنگیده اند یا حتی خنده ایم تقریبا محال است که دولت بتواند سیاست های خود را بر اساس چنین مسائلی ترسیم کند. 

این تارنمای آمریکایی نوشت: نباید فراموش کرد که ما درباره ترامپ سخن می گویم؛ رئیس جمهوری که اطلاعات بسیار محرمانه را در نشست با مقامات ارشد روس در دفتر بیضی شکل در مه ۲۰۱۷ به اشتراک گذاشت و تیم خود را از تعداد زیادی از معتمدان حامی کرملین تشکیل داده است. 

رئیس جمهور آمریکا به آنچه که درباره نشست هایش با پوتین درک می شود، اهمیتی نمی دهد زیرا او گفته که می خواهد روابط آمریکا و روسیه را تقویت کند. او ممکن است به یک رابطه شخصی با پوتین باور داشته باشد که حتی اگر این طور باشد بدترین مسیر ممکن را انتخاب کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.