دانی کوتز با حضور در کمیته اطلاعاتی سنا با ارائه ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره تهدیدهای جهانی، درباره فعالیت های هسته ای ایران افزود: ارزیابی ما این است که ایران در حال حاضر فعالیت های کلیدی توسعه تسلیحات هسته ای را که از نظر ما تنها برای تولید یک دستگاه هسته ای ضروری است، انجام نمی دهد. 

 

مدیر اطلاعات ملی آمریکا ادامه داد: با این حال، مقامات ایران عملا تهدید کرده اند که اگر ایران به مزایای تجاری و سرمایه گذاری که انتظار دارد از این توافق به دست آورد، نرسد برخی از تعهدات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را معکوس کرده و فعالیت های هسته ای محدود شده در آن را از سر می گیرد.

 

اظهارات این مقام آمریکایی به خوبی گویای آن است که ایران همچنان به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است که گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز آن را تایید کرده است. 

کوتز با بیان اینکه مقامات ایرانی در ماه ژوئن سال 2018، مقدمات تولید گسترده سانتریفیوژهای پیشرفته که تحت برجام مجاز بوده است را آغاز کردند، ادامه داد: همچنین در ماه ژوئن 2018، سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) قصد خود را برای ادامه تولید هگزافلوراید اورانیوم طبیعی (UF۶) و آماده ساختن زیرساخت های لازم برای گسترش ظرفیت غنی سازی خود را در محدوده برجام اعلام کرد.

 

مدیر اطلاعات ملی آمریکا به تلاش ایران برای بهره مندی از مزایای اقتصادی برجام اشاره کرد و گفت: ایران همچنان با سایر طرف های برجام یعنی چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلستان همکاری می کند تا راه هایی برای برخورداری از مزایای اقتصادی برجام را پیدا کند.

کوتز بر خلاف بازرسی های گسترده آژانس انرژی اتمی اظهار کرد: ایران با تداوم اجرای برجام، زمان لازم را برای تولید مواد کافی به منظور ساخت سلاح اتمی از چند ماه تا حدود یک سال به دست می آورد.

 

تهدیدات سایبری

وی در بخش تهدیدهای سایبری گفت: دشمنان آمریکا و رقبای استراتژیک ما به طور فزاینده ای از قابلیت های سایبری از جمله جاسوسی سایبری، حمله و نفوذ برای دستیابی به نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی بیش از ایالات متحده و متحدان و شرکای آن استفاده می کنند. 

مدیر اطلاعات ملی آمریکا افزود: چین، روسیه، ایران و کره شمالی به طور فزاینده ای از عملیات های اینترنتی استفاده می کنند تا ذهن و سخت افزار را تهدید کنند که سرقت اطلاعات، تاثیرگذاری بر شهروندان یا اختلال در زیرساخت های حیاتی از جمله آنها هستند.

 

کوتز درباره ایران هم اظهار کرد: ایران همچنان یک جاسوسی سایبری و تهدید به حمله را ارائه می دهد. ایران با استفاده از تکنیک های پیشرفته سایبری برای جاسوسی استفاده می کند؛ همچنین تلاش می کند تا قابلیت های حمله سایبری را علیه زیرساخت های حیاتی ایالات متحده و کشورهای متحد فراهم کند. 

وی ادامه داد: تهران همچنین از شبکه های اجتماعی برای هدف قرار دادن مخاطبان ایالات متحده و متحدان آن استفاده می کند.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا با این ادعا که بازیگران سایبری ایران مقامات دولتی آمریکا، سازمان های دولتی و شرکت ها را برای کسب اطلاعات و عملیات آتی سایبری خود، هدف قرار می دهند، اضافه کرد: ایران در حال آماده سازی برای حملات سایبری علیه ایالات متحده و متحدان ما است.

کوتز اظهار کرد: این باعث ایجاد اثرات مخرب مقطعی و موقت همچون اختلال در شبکه های شرکت های بزرگ برای چند روز یا هفته مانند حملات حذف داده های ده ها شبکه دولتی و خصوصی عربستان سعودی در اواخر سال ۲۰۱۶ و اوایل سال ۲۰۱۷ می شود.

 

ادعای موشکی و شیمیایی

وی به برنامه موشکی ایران هم پرداخت و گفت: برنامه های موشکی بالستیک ایران که شامل بزرگترین ذخایر موشک های بالستیک در منطقه است، همچنان تهدیدی برای کشورهای خاورمیانه محسوب می شود.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا درباره موشک ماهواره بر سیمرغ هم اظهار کرد: کار ایران بر موشک ماهواره بر از جمله سیمرغ مسیر دستیابی به موشک قاره پیما را کوتاه می کند چرا که موشک های ماهواره بر و قاره پیما از تکنولوژی های مشابه استفاده می کنند.

 

کوتز ادامه داد: آمریکا در سال ۲۰۱۸ مشخص کرد که ایران به تعهدات خود تحت کنوانسیون سلاح های شیمیایی هم عمل نکرده است و ما نگرانیم که تمام قابلیت های پیشین سلاح های شیمیایی خود را اعلام نکرده باشد.

وی در ادعای مضحکی دیگر ایران را به تداوم ظرفیت های تروریستی متهم و اضافه کرد: قطعا ایران به توسعه و حفظ قابلیت های تروریستی به عنوان یک گزینه برای جلوگیری یا مقابله با دشمنان مشخص خود ادامه خواهد داد.

 

اتهام تروریستی

این مقام اطلاعاتی آمریکا در حالی ایران را به فعالیت های تروریستی متهم می کند که مقامات آمریکایی بارها اعتراف کرده اند که ایجاد کنندگان و حامیان مالی تروریست ها کدام کشورها بوده اند و آمریکا در راس آنها گروه هایی تحت عنوان جهادی را برای منافع خود ایجاد کرده است.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا با احساس خطر از حزب الله لبنان اظهار کرد: به نظر می رسد حزب الله لبنان توانایی های خود را برای اجرای حملات علیه منافع آمریکا در سراسر جهان حفظ خواهد کرد.

کوتز با بیان اینکه آمریکا در سال ۲۰۱۹ با محیط پیچیده ای از تهدیدهای اطلاعات خارجی مواجه خواهد بود، اظهار کرد: روسیه و چین همچنان تهدیدهای اطلاعاتی علیه منافع آمریکا را هدایت می کنند که بر قابلیت ها، اهداف و حوزه های عملیاتی پایه گذاری می شوند. 

 

وی افزود: کشورهای دیگر به ویژه ایران و کوبا به طور مداوم تهدید می کنند. تغییرات ژئوپولیتیک، اجتماعی و تکنولوژیکی، فرصت هایی را برای سرویس های اطلاعاتی خارجی و سایر اشخاص همچون تروریست ها، مجرمان و فعالان اینترنتی به منظور جمع آوری اطلاعات به منظور آسیب رساندن به منافع آمریکا افزایش می دهد. 

مدیر اطلاعات ملی آمریکا با بیان اینکه بر این عقیده هستیم که سرویس های اطلاعاتی ایران و کوبا، ایالات متحده را تهدید اصلی می دانند، گفت: ایران همچنان به طور غیرمستقیم شهروندان ایالات متحده را بازداشت می کند و در مورد پرونده رابرت لوینسون افسر سابق اف بی آی، اطلاعاتی ارائه نمی دهد.

 

افزایش تهدید علیه آمریکا 

کوتز با این ادعا که جاه طلبی های منطقه ای ایران و ارتقای توانایی های نظامی آن، قریب به یقین منافع آمریکا را در سال های آینده تهدید خواهد کرد، افزود: ما بر این عقیده هستیم که ایران تلاش خواهد کرد تا دستاوردهای میدان جنگ در عراق و سوریه را به نفوذ سیاسی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی بلند مدت منتقل کند و در عین حال با حمایت از حوثی ها در یمن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را مورد فشار قرار دهد.

 

وی ادامه داد: تلاش های ایران برای تقویت نفوذ خود در سوریه و مسلح کردن حزب الله، موجب شد تا اسرائیل در ژانویه ۲۰۱۹ علیه مواضع ایران در سوریه حملات هوایی انجام دهد. نگرانی رو به رشد ما به نفوذ طولانی مدت ایران در منطقه و افزایش خطر درگیری ها است.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا حمایت ایران از انصار الله یمن را دیگر نگرانی آمریکا در منطقه دانست و گفت: در یمن، حمایت ایران از حوثی ها از جمله تامین موشکهای بالستیک، منجر به افزایش تنش ها و تهدید جدی برای شرکا و منافع آمریکا در منطقه می شود.

 

مسایل داخلی ایران 

کوتز با اشاره به مسایل داخلی ایران افزود: حسن روحانی، رئیس جمهوری معتدل با مواضع خصومت آمیز علیه واشنگتن، ستایش ستیزه جویان را به دست آورد اما همچنان برای حل نارضایتی های مردم تلاش می کند.

وی ادامه داد: اعتراضات مردمی که بیشتر به مسایل اقتصادی متمرکز است، ادامه یافته تا نیاز به اصلاحات اقتصادی عمده و انتظارات بیشتر ایرانی ها توجه شود. ما در ماه های آینده انتظار ناآرامی های بیشتری خواهیم داشت، اگر چه تظاهرات احتمالا فاقد هماهنگی و رهبری مرکزی یا حمایت گسترده از طرف گروه های قومی و سیاسی صورت می گیرد. 

این مقام اطلاعاتی آمریکا اضافه کرد :ما بر این عقیده هستیم که تهران آماده است تا اقدامات امنیتی تهاجمی بیشتری را در پاسخ به ناآرامی های جدید به کار گیرد در حالی که ترجیح می دهد از لباس شخصی ها استفاده کند.

 

کوتز توانایی روحانی را برای اصلاح اقتصاد را با توجه به آنچه که او فساد فراگیر، بخش بانکی ضعیف و محیط کسب و کاری که مانع سرمایه گذاری و تجارت خارجی نامید، محدود دانست.

وی اگرچه درباره چرایی حضور نیروهای آمریکایی هزاران مایل دورتر از خاک این کشور سخن نگفت اما نسبت به حضور ایران در خلیج فارس اظهار کرد: ایران همچنان با ادامه توسعه قابلیت های نظامی، نیروهای آمریکایی و متحدان آمریکا را در منطقه تهدید می کند. همچنین ممکن است آزار کشتی های جنگی ایالات متحده و متحدان و کشتی های تجاری را در خلیج فارس، تنگه هرمز و خلیج عمان افزایش دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.