در حالی که اولین روز جشنواره از ظهر چهارشنبه دهم بهمن در پردیس ملت آغاز شده بود، نشست خبری آخرین سانس این روز ۴۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه شروع شد تا تأخیر در نمایش این فیلم با تأخیر در حضور عوامل برای نشست نیز همراه شود.

فیلم تختی جدیدترین ساخته تهیه‌کننده و کارگردان فیلم تنگه ابوقریب، به گفته سعید ملکان و بهرام توکلی به دلیل مسائل فنی به دومین سانس نمایش برای اهالی رسانه در ساعت ۱۵:۳۰ نرسید و همین سبب شد فیلم معکوس پولاد کیمیایی که قرار بود ساعت ۲۱:۳۰ نمایش داده شود، جایگزین این فیلم شود که اعتراض این بازیگر و کارگردان را هم به خاطر بی‌برنامگی جشنواره درپی‌داشت.

البته ملکان از مسعود و پولاد کیمیایی و عوامل فیلم معکوس عذرخواهی کرد و گفت، اطلاع نداشته که فیلم معکوس جایگزین تختی شده است.

او درباره دلیل نرسیدن به موقع فیلم در پردیس ملت هم توضیح داد: ۷۰ درصد پلان‌ها ویژوال داشت و موقع خروجی گرفتن مشکل پیدا کردیم. با این حال هیأت انتخاب فیلم را کامل دیده بود و فقط ویژوال ناقص بود.

یکی از حاشیه‌های این فیلم در همان آغاز ساخت، جدا شدن امیر جدیدی پس از ماه‌ها تمرین و آماده‌سازی از پروژه بود. او که قرار بود نقش تختی را بازی کند، در رونمایی این فیلم در کنار دیگر عوامل حضور داشت و به همین بهانه تهیه کننده فیلم گفت: امیر جدیدی گریم سنگینی باید در فیلم می‌داشت به همراه وزن‌های متعدد و زیاد که در نهایت با هماهنگی به این تصمیم رسیدیم تا بازیگر دیگری در فیلم باشد و الان هم او با من بود و فیلم را تماشا کرد. رفتار جدیدی الگویی از تختی بود و خوب است این رفتارها یه جای شایعه‌سازی الگو شود.

چند ویژگی خاص این فیلم که از کودکی تا زمان مرگ غلامرضا تختی را به تصویر می‌کشد، فیلمبرداری سیاه و سفید، دوبله شدن صدای بازیگر اصلی، استفاده از یک صدا در نقش راوی و نمایش یک سری تصویر واقعی است که فیلم را در بخش‌هایی به مستند هم شبیه می‌کرد و حتی برخی از تماشاگران در سالن رسانه‌ها معتقدند بودند این فیلم فقط همان اطلاعاتی را که بیشتر مردم درباره تختی می‌دانند نشان داد و می‌توانست قالبی مستند داشته باشد.

فیلم تختی ساخته بهرام توکلی که به گفته خودش بیشتر تصویر ایده ذهنی سعید ملکان است، در بعضی بخش‌ها تاکید دارد که اطلاعات دقیقی از زندگی شخصی تختی چندان وجود ندارد و او خیلی تمایل نداشته به این بخش از زندگی‌اش پرداخته شود با این حال از آنجا که در فیلم هم چند بار به «راز مرگ تختی» اشاره می‌شود، فیلم با خودکشی او به پایان می‌رسد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.