مهدی فنونی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر به دلایل ناکامی تیم ملی ایران در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات بزرگ تیم ما این بود که همه دنبال رکوردزنی بودند. رکورد گل نخوردن، رکورد شکست ژاپن، بدون گل خورده به فینال رفتن و این مسائل باعث شد تا تیم ما دچار مشکل شده و تمرکز اصلی خود را که پیروزی برابر ژاپن بود از دست بدهد.

وی تاکید کرد: ما شروع بدی مقابل ژاپن داشتیم اما رفته رفته بر بازی مسلط شدیم و می توانستیم به گل هم دست پیدا کنیم اما همه آن رکورد زدن ها و گل نخوردن ها باعث شد که غروری کاذب در بین بازیکنان پیش بیاید و در پایان هم بازی را با یک نتیجه پرگل واگذار کنیم.

وی تاکید کرد: در نیمه دوم هم بد شروع نکردیم اما یک اشتباه بزرگ از ۵ بازیکن ملی پوش ما که تجربه بالایی دارند و در لیگ های متفاوت توپ می زنند باعث شد تا گل بسیار بدی را دریافت کرده و پس از این گل بود که شیرازه تیم ما از هم پاشید و نتوانستیم به بازی برگردیم و با توجه به اینکه به دنبال زدن گل تساوی بودیم، بی مهابا و بدون برنامه به دروازه حریف حمله کردیم اما متاسفانه نه تنها گل نزدیم بلکه دو بار دیگر هم گل دریافت کردیم و به راحتی از رسیدن به فینال و قهرمانی در جام ملت ها محروم شدیم.

بازیکن پیشین تیم ملی گفت: نبود طارمی لطمه بزرگی به ما زد. او بازیکن تاثیرگذاری بود که می توانست در این دیدار بخشی از مشکلات خط حمله ما را حل کند اما به دلیل دو کارته بودن، اجازه بازی مقابل ژاپن را نداشت و همین مسئله باعث شد تا در خط حمله دچار جابجایی شویم.

فنونی زاده در پاسخ به این پرسش که فکر می کردید بعد از آن بردهای مقتدرانه به ژاپن ببازیم، گفت: باید بپذیریم که آنها از ما سرتر بودند. هم در مالکیت توپ، هم در ارسال ها و هم از لحاظ روحی و روانی شرایط بهتری نسبت به ما داشتند و توانستند با ارائه یک بازی منطقی و به دور از احساسات، در پایان ۹۰ دقیقه ما را شکست دهند.

وی تاکید کرد: ما می توانستیم که با یک بازی خوب حداقل به تساوی دست پیدا کرده و بازی را به پنالتی کشانده و در آنجا برنده باشیم اما تفاوت عمده و بزرگی که بین مربی ما و مربی ژاپن بود باعث شد تا این اتفاق صورت نگیرد. سرمربی ژاپن بسیار آرام و خونسرد از ابتدای بازی کنار زمین ایستاد، نکات فنی را یادداشت کرد و در نیمه دوم که نیمه مربیان است توانست ضربه نهایی را به کارلوس کی روش بزند. اما سرمربی ما جز داد و فریاد کاری از او برنیامد و نتوانست آرامش را به بازیکنان منتقل کند زیرا خود او هم شرایط آرامی در کنار زمین نداشت.

بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که کارلوس کی روش از تیم ملی خداحافظی کرده، نظر شما در این خصوص چیست، گفت: فکر می کنم بارها کی روش از تیم ملی خداحافظی کرده و این کار او دیگر تکراری شده است. من معتقدم او کجا برود بهتر از ایران، حرف هایش همیشه به کرسی می نشیند. فدراسیون اطاعت کننده اوامر او است و هیچ اختیاری از خود ندارد و هرچه او بگوید انجام می شود بنابراین فکر می کنم این خداحافظی هم مثل خداحافظی های گذشته اش می ماند.

وی در پاسخ به این سوال که صحبت از حضور مربیان بزرگ خارجی به جای کی روش در تیم ملی ایران است، گفت: اعتقاد دارم ما در داخل کشورمان مربیان بزرگی داریم که بارها قهرمانی به دست آورده و شرایط خوبی دارند و با توجه به اینکه مطالعات خوبی هم در امر مربی گری دارند، می توانند جانشین شایسته ای برای کی روش باشند اما اگر قرار است سرمربی خارجی به ایران بیاید، باید کسی باشد که به مراتب بزرگتر، پر آوازه تر و از لحاظ فنی برتر از کی روش باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.