هزاران تن از مردم به خیابان‌های کاراکاس و چندین شهر دیگر ونزوئلا آمده و با ضربه زدن به قابلمه‌ها، سوت و بوق زدن ایجاد سروصدا کردند.

آنها همچنین بنرهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود «نیروهای مسلح شأن و منزلت خود را مجدداً به دست آورید»، «مادورو غاصب»، «گوآیدو رئیس جمهور» و «نه به دیکتاتوری».

خوآن گوآیدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا در پیامی به ارتش این کشور که از دانشگاه مرکزی در کاراکاس قرائت شد، گفت: به مردمی که درخواست‌های خود و حتی درخواست‌های خانواده‌های شما را مطرح می‌کنند، تیراندازی نکنید.

وی همچنین در مقاله‌ای در نیویورک تایمز که روز چهارشنبه منتشر شد، نوشت: حمایت ارتش در پیشبرد تلاش‌ها برای سرنگونی نیکلاس مادورو بسیار مهم و کلیدی است و نشست‌های محرمانه‌ای با اعضای نیروهای امنیتی برگزار شده است.

وی در ادامه این مقاله نوشت: پایان حمایت ارتش از مادورو برای ایجاد یک تغییر در دولت بسیار مهم و حیاتی است و اکثر افرادی که در ارتش خدمت می‌کنند معتقدند که مشکلات اخیر ونزوئلا غیرقابل دفاع است.

گوآیدو ۳۵ ساله که رئیس مجمع ملی ونزوئلا است در تلاش است تا مادورو ۵۶ ساله را از قدرت برکنار کند تا بتواند یک دولت گذار تشکیل داده و انتخابات ریاست جمهوری جدید برگزار کند.

گوآیدو به سرعت حمایت آمریکا و چندین کشور آمریکای لاتین را به دست آورد. شش کشور بزرگ اروپا نیز از مادورو خواسته‌اند تا چند روز آینده برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید را اعلام کند، چرا که در غیر این صورت آنها را گوآیدو را به رسمیت خواهند شناخت.

میلیون‌ها تن از مردم ونزوئلا گرفتار فقر شده‌اند در حالی که ۲.۳ میلیون تن از این کشور فرار کرده‌اند و این باعث به وجود آمدن یک بحران مهاجرت در آمریکای جنوبی شده است.

اعتراضات روز چهارشنبه یک اعتصاب دو ساعته بود که با هدف درخواست از نیروهای مسلح برای حمایت از مردم پس از درگیری‌های خونین اعتراضات هفته گذشته برگزار شد؛ اعتراضاتی که در آن ۴۰ تن کشته و ۸۵۰ تن بازداشت شده بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.