محمدرضا عارف در دومین کنگره سراسری مجمع فرهنگیان ایرانیان اسلامی ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، اظهار کرد: مناسبت گردهمایی این حزب بهترین فرصت برای بررسی چالش‌های مهم و آسیب‌شناسی عملکرد ما در این چهار دهه است. ابتدا باید بگوییم چرا انقلاب شد؟ برای سرنگونی یک رژیم فاسد و وابسته. مشخصه اصلی انقلاب ما استقلال، نفی وابستگی به بیگانگان با اهتمام به عدالت و آزادی و حاکمیت ارزش‌ها و اخلاق است که در شعار اصلی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی نهفته است.

وی با بیان این‌که «دستاوردهای ارزشمندی در این چهار دهه داشته‌ایم»، اظهار کرد: آن‌چه که بیشتر از توجه به دستاوردها برای ما مهم است آسیب‌شناسی این چهار دهه می‌باشد. آسیب‌شناسی یعنی فرصت‌هایی که از دست داده‌ایم و می‌توانستیم بهتر استفاده کنیم. ما برای این‌که مسیر انقلاب را دقیق‌تر بپیماییم راهی جز آسیب‌شناسی نداریم. در آسیب‌شناسی باید تعارف‌ها کنار گذاشته شود و کمتر به مصادیق بپردازیم.

وی افزود: متأسفانه وقتی که ما در تحلیل به فرد می‌رسیم، می‌ایستیم این مشکل را در همین جریان اصلاحات نیز بارها داشته‌ایم. باید تحلیل کنیم که ما در کجاها گیر پیدا کرده‌ایم.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی را بهترین کلمه در وصف نظام خواند و گفت: من به عنوان یک عضو انجمن اسلامی دانشجویان به یاد دارم که چه تحلیل‌های دقیقی برای امام خمینی (ره) برای انتخاب نام نظام می‌فرستادیم. امام خمینی (ره) با آن دید عمیق و جایگاهی که برای مردم قائل بودند به این تحلیل‌ها دقت می‌کردند. امام خمینی (ره) در اولین سخنرانی‌شان در هنگام ورودشان به ایران در اوج قدرت می‌گویند من به عنوان نماینده مردم تصمیم می‌گیرم نه به عنوان رهبر انقلاب.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) می‌فرمود جمهوری اسلامی. نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. ما امروز این عبارت را بیشتر و بهتر متوجه می‌شویم، زیرا اصرار هم به جمهوریت بوده است و هم به اسلامیت.

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مردم در نظام تصریح کرد: اگر بخواهیم آرمان‌های انقلاب و ارزش‌ها را احیا کنیم هیچ راهی جز اتکا به مردم نداریم. در این مسیر باید مردم را ولی نعمت بدانیم و از مردم عبور نکنیم. جایگاه مردم در قانون اساسی، جایگاه بالایی است. فصل سوم قانون اساسی جز مترقی‌ترین اصول قانون اساسی بوده و در میان قوانین اساسی کشورهای دیگر نمود برجسته‌ای دارد، اما مهم اجرای آن است که اگر اجرا شود بسیاری از چالش‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم را حل می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.