دمیتری پسکوف در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا از انتقال ۲۰ تن طلا از ونزوئلا به روسیه خبر دارید؟، اظهار داشت: هیچ اطلاعاتی در این باره ندارم اما می دانم که در شرایط فعلی باید مراقب گسترش اطلاعات نادرست باشیم.

وی با بیان اینکه مسکو آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل اوضاع سیاسی در ونزوئلا اعلام کرده، یادآور شد: روسیه مخالف دخالت خارجی در بحران داخلی ونزوئلا است.

خوسه گرا نماینده مجلس ملی ونزوئلا روز سه شنبه در توئیتی به نقل از مقام های بانک مرکزی ونزوئلا نوشت که هواپیمایی از مسکو برای انتقال ۲۰ تن طلا در کاراکاس فرود آمده است. 

رویترز نیز روز چهارشنبه گزارش داد که یک فروند بوئینگ ۷۷۷ با گنجایش ۴۰۰ مسافر و متعلق به شرکت &#۳۹;نوردویند&#۳۹; روسیه روز گذشته (سه شنبه) پس از پرواز از مسکو وارد کاراکاس شد. 

براساس اطلاعات موجود، این اولین بار است که چنین پروازی با این هواپیما در این مسیر انجام می شود. 

هنوز مقامات این خط هوایی روسیه یا مقامات دولت کاراکاس درباره هدف اصلی فرود این هواپیما اظهارنظر نکرده اند. 

حضور این هواپیمای روسی در کاراکاس بدنبال حمایت های کرملین از دولت مادورو، شایعات زیادی را در شبکه های اجتماعی به راه انداخته است. 

برخی شایعه کرده اند که در این هواپیما نیروهای روسی حضور داشتند تا مادورو را در زمان خروج احتمالی از ونزوئلا اسکورت کنند. 

در برخی شایعات نیز عنوان شده که این هواپیما برای بارگیری طلا در کاراکاس فرود آمده است. 

گفتنی است، چهارشنبه گذشته «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت در ونزوئلا با رد دور دوم ریاست جمهوری مادورو، خود را به عنوان رئیس جمهوری دولت موقت این کشور معرفی و سوگند یاد کرد تا کاراکاس بار دیگر به صحنه ناآرامی های مردمی در آمریکای لاتین تبدیل شود. 

در پی این اقدام، دولت آمریکا که پیشتر مادورو را غاصب قدرت خوانده بود، اعلام کرد ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت می شناسد. 

مادورو آمریکا را عامل پشت پرده تشدید اعتراض‌ها علیه دولتش می‌داند و مخالفان را به طرح‌ریزی کودتا متهم می‌کند. 

تاکنون برخی دولت‌ها همچون روسیه، چین، کوبا، مکزیک و ترکیه، ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت نشناخته و از مادورو اعلام حمایت کرده‌اند. 

اکثر کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای آمریکای لاتین در پیروی از آمریکا حمایت خود را از گوایدو اعلام کرده اند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.