تاس نوشت، «ولادیمیر چیژوف» این را هم گفت که عملکرد سازوکار ویژه اروپا ماه جاری میلادی (۱۲بهمن ماه تا ۹ اسفند) در نشست کمیسیون برجام بررسی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: برغم خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران و تلاش های این کشور برای مقابله با برجام، ساز و کار ویژه بتواند مشکلات موجود را از پیش رو تجارت با ایران بردارد.

گفتنی است، پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع ‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.

این اتحادیه با اجرای قانون مسدود سازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.

اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اجرای این ساز وکار را اعلام کند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه که اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بکار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد تا اینکه امروز وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه ای راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام کردند.

سران اروپا هدف از اقدام خود را تسهیل تجارت مشروع میان عوامل اقتصادی قاره سبز با ایران عنوان و تاکید کرده اند که بهره مندی های اقتصادی برجام مشروط بر پایبندی کامل ایران به تعهدات هسته ای خود شامل همکاری کامل و به موقع با آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.