در جریان دادگاه مربوط به قتل عامل بمب‌گذاری ۷ تیر ۱۳۶۰ در مقر حزب جمهوری اسلامی، دادستان هلند اعلام کرد هیچ ارتباطی بین این قتل با ایران یافت نشده است.

رسانه‌های هلند به نقل از دادستان این کشور اعلام کردند در جریان برگزاری دادگاه مربوط به قتل محمدرضا کلاهی صمدی ملقب به علی معتمد -عامل انفجار ۷ تیر ۱۳۶۰ در مقر حزب جمهوری اسلامی که منجر به شهادت ۷۲ نفر از مقامات و مسئولین کشورمان شد- هیچ ارتباطی بین این قتل با ایران یافت نشده است.

اظهارنظر دادستان هلند در حالی صورت می‌گیرد که در تاریخ هجدهم دی ماه سال جاری (هشتم ژانویه ۲۰۱۹) وزارت امور خارجه کشور هلند در نامه‌ای به پارلمان این کشور، ایران را  در پشت قتل محمدرضا کلاهی صمدی معرفی کرد و یکی از دلایل تحریم ایران توسط اتحادیه اروپایی نیز همین اتهام بود.

حال با اظهارنظر جدید دادستان هلند، اتهام زنی‌های هلند به ایران زیر سئوال رفته است.

وزیر امور خارجه هلند در واکنشی تدافعی به اظهارنظر دادستان این کشور مدعی شده است: «تعجبی ندارد مداخله ایران در تحقیقات جنایی تایید نشده است. [چراکه] ارزش اطلاعات در قوانین کیفری با ارزش اطلاعات در سرویس‌های اطلاعاتی متفاوت است.»

خانم وسکی، وکیل مدافع متهم اصلی این پرونده به نام نائوفال "نوفل" (۳۸ ساله)، این سوال را مطرح کرده است که آیا از ایران در مورد این تحقیقات جنایی درخواست همکاری شده است و اگر نه چرا؟

نوفل متهم اصلی دادن دستور قتل محمدرضا کلاهی صمدی، هرگونه دخالت در این قتل را انکار می‌کند. دادستانی هلند هیچگونه ارتباطی بین نوفل و ایران پیدا نکرده است و دو فردی که قتل را انجام داده‌اند، تنها انگیزه مالی داشته‌اند.

به گفته وکیل مدافع نوفل، باید مشخص شود که چرا سرویس‌های اطلاعاتی هلند این قتل را به ایران ربط داده‌اند. او اعتقاد دارد که انگیزه‌های دیگری برای این قتل وجود دارد. مدارکی وجود دارد که احتمالا همسر مقتول با مافیای اوکراین ارتباط داشته است.

نمایندگان پارلمان هلند چندی پیش از وزیر امنیت و دادگستری هلند سوال کردند که چرا هلند به یک تروریست (محمدرضا کلاهی صمدی) اقامت داده است. این وزیر هلندی در پاسخ مدعی شد که دولت هلند از هویت اصلی محمدرضا کلاهی در زمان ارائه مجوز اقامت به او اطلاعی نداشته است و او خود را علی معتمد معرفی کرده بود.

در همین حال فردا دوازدهم بهمن ماه (اول فوریه) قرار است دادگاه عاملان قتل محمدرضا صمدی کلاهی در دادگاه شهر لیلستاد هلند برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.