چین امروز جمعه به ثبت کانال ویژه تجارت با ایران، موسوم به «ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» (اینستکس»)  از سوی کشورهای اروپایی واکنش نشان داد و از آن استقبال کرد.

«گنگ شوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه گفت که چین اقدام سه کشور اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را تحسین می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «چین، تلاش‌های کشورهای اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران را عمیقاً تحسین می‌کند و از ایجاد اینستکس حمایت می‌کند. چین قاطعانه از طرف اروپایی بابت ادامه همکاری‌ها با ایران و ارتقاء فعالیت این ساز و کار در اسرع وقت و گشودن آن به روی کشورهای ثالث به منظور تسهیل همکاری‌های نرمال تجاری میان جامعه بین‌الملل و ایران حمایت می‌کند. »

وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس با صدور بیانیه‌ای پنجشنبه، پنجشنبه ۱۱ بهمن‌ماه ثبت کانال ویژه تجارت ایران و اروپا را رسماً اعلام کردند. این کانال در فرانسه ثبت شده و یک بانکدار آلمانی به نام «پر فیشر» ریاست آن را بر عهده گرفته است.

«ابزار پشتیبان مبادلات تجاری» (اینستکس») کانالی برای تبادل اعتبار است که با هدف دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران ایجاد شده است.

روی کاغذ، قرار است این ساز و کار که دو شعبه اروپایی و ایرانی دارد، حساب شرکت‌های بدهکار و بستانکار در دو طرف را تسویه کند، به این صورت که به عنوان نمونه یک شرکت اروپایی بدهکار به ایران، بدهی خود را به INSTEX پرداخت می‌کند و INSTEX هم به نمایندگی از ایران این پول را در قالب انتقال وجه یا تخصیص اعتبار، به شرکت‌هایی منتقل می‌کند که به ایران کالا صادر کرده و طلبکار هستند.

اردیبهشت ماه امسال، همزمان با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ایده راه‌اندازی یک کانال مالی ویژه برای تسهیل تجارت شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی با ایران، مطرح شد. از آن زمان، اروپا هر بار ثبت این ساز و کار را به بهانه‌های گوناگون به تعویق انداخت.

این هفته «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با تأیید نهایی شدن این ساز و کار، گفت هدف از این کانال این است که ادامه تجارت در زمینه‌هایی که توسط آمریکا «تحریم نشده‌اند» تضمین شود. بر اساس گزارش‌های آلمانی، این ساز و کار در ابتدا فقط اقلام انسانی (دارو و مواد غذایی) را پوشش می‌دهد، اما ممکن است در آینده دامنه دربرگیری آن افزایش یابد.

سید «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امروز در واکنش به این گزارش‌ها گفت: «اینکه در برخی جاها گفته شده کالاهای غیرتحریمی یا مواد غذایی و ...، ممکن است شروع کار با این کالاها باشد تا یک الگویی برای پرداخت و دریافت شکل بگیرد، ولی اصولا سازوکار برای کالاهای تحریمی مفید خواهد بود و هدف تشکیل این سازوکار هم برای کالاهای تحریمی است و امیدواریم به آن نقطه برسیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.