مایکل پمپئو روز جمعه با حضور در کنفرانس خبری و با بیان اینکه سال ها روسیه مفاد پیمان منع موشک های هسته ای میان برد را بدون ناراحتی نقض کرده و به تعهدات خود درباره تولید، آزمایش و مستقر کردن این موشک ها عمل نکرده است، افزود: ۶ سال آمریکا تلاش کرده است تا امنیت آمریکا و متحدان خود را تضمین کند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۰ بار این مساله را با متحدان خود مطرح کرده و گفته ایم که این رفتار روسیه ناقض پیمان آی ان اف است. نقض این پیمان توسط روسیه، آمریکا و اروپا را در معرض خطر قرار می دهد و می تواند بر روابط ما تاثیر بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: وقتی یک پیمانی چنین نقض می شود و ما را تهدید می کند، باید پاسخ دهیم. در دسامبر گذشته با حمایت قاطع متحدان خود، اعلام کردیم که روسیه این پیمان را نقض کرده است و گفته ایم مگر اینکه روسیه ظرف ۶۰ روز به طور کامل از این پیمان تبعیت نکند، عضویت خود را در این پیمان تعلیق می کنیم.

پمپئو با بیان اینکه از روسیه خواسته بودیم به تعهد خود عمل کند، اظهار کرد: فردا این مهلت به پایان می رسد، روسیه حاضر نشده است که هیچ گونه اقدامی برای برطرف کردن نقض این پیمان انجام دهد. از این رو ما از فردا(شنبه) از این پیمان خارج می شویم.

وی گفت: به طور رسمی به روسیه و دیگران اعلام می کنیم و خروج ما ۶ ماه پس از این روی خواهد داد. روسیه منافع ما را به خطر انداخته است. اگر روسیه کاملا از این پیمان در مدت ۶ ماه آینده تبعیت نکند، این پیمان لغو می شود.

وزیر خارجه آمریکا درباره اروپا هم گفت: اروپا در حمایت از ما ایستاده اند. حمایت آنها و ناتو برای امنیت مشترک و اتحاد دو سوی اقیانوس آرام اهمیت دارد. ترامپ از حمایت های اتحادیه اروپا سپاسگزار است.

پمپئو افزود: آمریکا امیدوار است روابط خوبی با روسیه داشته باشد اما تا زمانی که روسیه تغییر مسیر ندهد و از این اقدامات مخرب دست برندارد، این روابط بهتر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه امنیت آمریکا و متحدان آن باید تضمین شود، ادامه داد: از شرکای خود می خواهیم از تعهدات خود تبعیت کنند و تا زمانی که تغییری در رویه روسیه به وجود نیاید، این مسیر ادامه خواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که یکی از مهم ترین مسایلی که مردم نگران آن هستند این است که شاید باعث رقابت تسلیحاتی شود، چگونه این مساله را متوقف می کنید و چگونه تضمین می کنید که روسیه تبعیت کند، گفت: روسیه این پیمان را نقض کرده است.

پمپئو افزود: روسیه سال ها آن را نقض کرده است. ما در همه سطوح با آنها گفت وگو داشته ایم. از نظر فنی با آنها صحبت کردیم و هیچ شکی وجود ندارد که روسیه آگاهانه این پیمان را نقض و به سمت خلاف آن حرکت می کند. تا کنون تنها یک طرف این پیمان به آن عمل می کرده است.

وی با بیان اینکه ترامپ می خواهد این توافق قابل راستی آزمایی و اجرا باشد، ادامه داد: امیدوارم که روسیه تصمیم بگیرد آنچه که به نفع او هم هست، انجام دهد.

خبرنگاری پرسید: دولت ترامپ از توافق هایی همچون برجام و اکنون آی ان اف خارج شده است ،چه توافق جدیدی می تواند جای آن را بگیرد. روسیه گفته است آماده است برای پیمان استارت که دو سال دیگر منقضی می شود به گفت و گو بنشینند. فکر می کنید چگونه می توان این تسلیحات را کاهش داد؟

وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: ترامپ تولید تسلیحات اتمی را بالاترین اولویت امنیت ملی کشور قرار داده است و تلاش داریم که خطر این نوع تسلیحات را کاهش دهیم. امضا کردن پیمان بدون عمل طرف ها هیچ فایده ای ندارد و خطر را کاهش نمی دهد.

پمپئو اضافه کرد: این کار امنیت مردم جهان را تامین نمی کند. روسیه این پیمان را امضا کرد، ما آنها را وادار نکردیم؛ خودشان تصمیم گرفتند که به نفع آنها است اما اکنون آن را به نفع خود نمی دانند. آماده هستیم درباره کنترل تسلیحات و پیمان استارت با آنها مذاکره کنیم.

وی با بیان این که ترامپ تاکید دارد که توافق ها باید به نفع مردم آمریکا و متحدان ما باشد، تصریح کرد: هر دو طرف باید به این پیمان عمل کنند، این توافق باید راستی آزمایی پذیر و اجرا شدنی باشد. این درباره هر پیمانی صادق است.

پیمان موشک های هسته ای میانبرد، ۸ دسامبر ۱۹۸۷ بین مقامات وقت آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق امضا شد.

این پیمان، نخستین توافق برای کنترل تسلیحات هسته ای در جهان به حساب می آید و از اهمیت زیادی در پایان دوران جنگ سرد برخوردار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.