نشست خبری فیلم سینمایی «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند با حضور عوامل فنی و بازیگران این فیلم در پردیس سینمایی ملت (سینمای اهالی رسانه) برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمدرضا هنرمند، کارگردان «سمفونی نهم»، در باره نام و حال و هوای این فیلم توضیح داد: «این فیلم نهم من است و دوست داشتم که اسمش سمفونی نهم باشد. علاوه بر این، همان‌طور که می‌دانید، سمفونی نهم بتهوون به اسم سمفونی مرگ مشهور است. البته نمی‌خواستم سمفونی مرگ نام داشته باشد به همین دلیل آن را سمفونی نهم نام گذاشتم. همچنین دلم می‌خواست که تجربه‌ای جدید در مضامین و ساختار داشته باشم. دوست داشتم کار نویی در سینمای ایران به جا بگذارم.»

در ادامه، حمید فرخ‌نژاد درباره نقش آفرینی‌اش در نقش ملک‌الموت گفت: «وقتی قرار است شخصیتی را بازی کنی که ما به‌ازای دیدنی و ملموس آن وجود ندارد، کار بسیار سخت‌تر می‌شود. من و کارگردان به این نتیجه رسیدیم که بازیگر این کاراکتر باید بی‌حس باشد و نسبت به اتفاقاتی که پیرامونش رخ می‌دهد، بی‌تفاوت بگذرد. البته این شخصیت باید کمی شیرینی هم می‌داشت و طنازی می‌کرد. البته من تازه متوجه شدم که عزراییل یک نفر است و کارگزارهایی به نام ملک‌الموت دارد که من یکی از آن‌ها بودم.»

در همین ارتباط، محمدرضا هنرمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمدی بازی کردن حمید فرخ نژاد در نقش عزراییلگفت: «من موافق این موضوع نیستم. او طنازی کرده و شیرین بازی کرده است و اصلا کار کمدی نیست.»

این کارگردان در ارتباط با احتمال سانسور شدن این فیلم برای اکران عمومی با توجه به مفاهیم دینی‌اش گفت: «می‌دانم ممیزی‌های وزارت ارشاد چگونه است و به خوبی با این موضوع آشنا هستم. امیدوارم که چنین واکنش‌هایی رقم نخورد. تلاش کردم که از کنار خط قرمزها سر بخورم و تعارضی با آن‌ها نداشته باشم.»

در ادامه، زینب تقوایی در واکنش به پرسشی درباره چگونگی تهیه‌کنندگی «سمفونی نهم» پاسخ داد: «طبق قانون، برای تهیه‌کنندگی یک سری امتیازات احتیاج است. در چارت‌های وزارت ارشاد یکی از این امتیازها ساختن ۲ فیلم سینمایی است. با توجه به این که بیش‌ترین امتیاز را در بخش‌های دیگر داشتم، مخالفتی با تهیه‌کنندگی من نشد. علاوه بر این، باید بگویم که به دلیل امتیاز تحصیلات، مخالفتی از سوی اتحادیه و وزارت ارشاد با تهیه‌کنندگی من صورت نگرفت.»

محمدرضا هنرمند نیز در این‌باره توضیح داد: «خانم تقوایی بیش از ۴۵ هزار دقیقه فیلم و سریال تولید کرده است و تجربه خوبی در تهیه‌کنندگی دارد.»  

ساره بیات، بازیگر نقش راحیل هم در این نشست گفت: «خیلی خوشحالم که آقای هنرمند بعد از سال‌ها فیلم ساخت و افتخاری بود برای من که توانستم در این کار حضور داشته باشم. از خانم تقوایی هم تشکر می‌کنم که از ما حمایت و حس خوبی را به ما منتقل کرد.»

پژمان بازغی هم که در این فیلم، نقش امیرکبیر را بازی کرده است، گفت: «از دعوت از من برای این فیلم تا حضور در مقابل دوربین کمتر از یک روز طول کشید. در کنار این موضوع، بازی کردن نقش امیرکبیر مساله بسیار متفاوتی بود که اصلا نمی‌توانستم آن را رد کنم. برای تبدیل شدن به امیرکبیر، یک گریم ۴ ساعته داشتم و در همین جا باید از آقای مجید اسکندری گریمور این کار تشکر کنم.»

در ادامه،  علیرضا کنعانی، بازیگر نقش کورش در باره تجربه بازی در این فیلم گفت: «در شرایطی که بخشی از تاریخ ایران برمبنای مصلحت یا منفعت حذف شده است، به تصویر کشیدن کسی مانند کورش جسارت خاصی می‌خواهد و از این بابت از آقای هنرمند تشکر می‌کنم. وقتی میهن دوستی را از مردم بگیریم، نتیجه‌اش این می‌شود که هم‌میهن را هم دوست نداشته باشیم. نتیجه‌اش نیز این می‌شود که که گوشت سگ را کیلویی ۳۷ هزار تومان و با ثبت نام کارت ملی بفروشیم.»

این نشست با حضور محمدرضا هنرمند(کارگردان)، حمید فرخ نژاد، ساره بیات، پژمان بازغی، مهرداد صدیقیان، هدی زین‌العابدین، علیرضا کمالی(بازیگر) زینب تقوایی (تهیه کننده) حامد افضلی(نویسنده) هومن بهمنش (مدیر فیلمبرداری)، امین هنرمند(آهنگساز)، مهدی ابراهیم زاده (صدابردار)، مجید اسکندری (گریم)، مشکین مهرگان(  طراح صحنه و لباس) و منصور ضابطیان به عنوان مجری برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.