رویترز گزارش داد، کلمبیا که بخشی از گروه منطقه‌ای ۱۴ عضوی لیما است، خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت" ونزوئلا به رسمیت شناخته است. گوآیدو اخیراً خود را به عنوان رئیس‌جمهوری خودخوانده این کشور عضو اوپک اعلام کرده است؛ مقامی که رهبری ونزوئلا آن را به چالش می‌کشد.

ایوان دوکو، رئیس‌جمهوری کلمبیا جمعه گفت: "جهان باید امروز به آنچه می‌بیند افتخار کند و آن این است که زمان اندکی برای دیکتاتوری ونزوئلا باقی مانده است زیرا به لطف اقدامات کلمبیا و سایر کشورها نظام تشکیلاتی جدیدی ایجاد شده است. "

گرچه گوآیدو از حمایت ایالات متحده آمریکا و دولت‌های اتحادیه اروپا برخوردار است، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنان با حمایت ارتش کشورش، روسیه و چین قدرت را به دست دارد. ایوان دوکو با تاکید بر برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلا به عنوان بخشی از روند گذار گفت: امیدوارم در روزهای آتی محاصره دیپلماتیک ادامه یابد.

مادورو مه گذشته در بحبوحه مشارکت مردمی اندک و اتهاماتی مبنی بر خرید رأی در انتخابات بر یک نامزد اپوزیسیون پیروز شد. اپوزیسیون کاراکاس، ایالات متحده و گروه لیما نتایج این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسند. کلمبیا مقصد اصلی بیش از سه میلیون ونزوئلایی است که از دست بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از کشور خودشان گریخته‌اند. بیش از یک میلیون ونزوئلایی اکنون در کلمبیا زندگی می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.