هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، با موضوع انقلاب بلاک‌چین برگزار شد. هرچند بسیاری از نظریه‌پردازان با استفاده واژه «انقلاب» برای این فناوری مشکل دارند، اما با این حال معتقدند که این فناوری واجد تحولات زیادی در بخش‌های مختلف اقتصادی خواهد بود.

 

بلاک‌چین به‌طور کلی یک سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است. تفاوت آن با سیستم‌های دیگر این است که اطلاعات ذخیره شده روی این نوع سیستم، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و با استفاده از رمزنگاری، امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریباً غیرممکن است.

 

بیت‌کوین اولین کاربرد از این فناوری بود و از بلاک‌چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برد. اگر بلاک‌چین یک سیستم عامل باشد، بیت‌کوین نرم‌افزاری روی این سیستم عامل است. در هر بلاک هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود، از جرم و جنایت‌های یک فرد تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها مانند بیت‌کوین. در بلاک‌چین، اطلاعات در بلاک‌ها قرار می‌گیرد و با هم به‌صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شود.

 بلاک‌چین به چه دردی می‌خورد؟

 

مهم‌ترین کاربردهای بلاک‌چین در حوزه‌های تجارت الکترونیک، گسترش ابزارهای پرداخت و قراردادهای هوشمند و ثبت اطلاعات است. در نظام اطلاعاتی گذشته، اطلاعات بدون مشخص بودن اصالت‌ و جایگاهشان در حال تکثیر هستند و نمی‌توان روی اصالت این اطلاعات حساب کرد، در فضای جدید که به لطف بلاک‌چین شکل می‌گیرد، «فرد» اطلاعات را ثبت می‌کند و با استفاده از همین مسئله، دیگران به این اطلاعات اعتماد می‌کنند، زیرا منبع و منشأ اطلاعات ارائه شده مشخص است.

 

بانک‌ در زمان آینده به لحاظ فناوری بسیار پیشرفته است و با توجه به فناوری دفتر کل توزیع شده بر پایه بلاک‌چین، دیگر نیازی به وام‌دهنده و وام‌گیرنده در کنار یکدیگر نخواهد بود. بانک‌ها دیگر نیازی به داشتن مجوز ندارند و هر یک از فین‌تک‌ها به‌صورت تخصصی بر روی یک حوزه متمرکز خواهند بود. مشتریان در آینده با بانکی روبه‌رو می‌شوند که درواقع، پلت‌فرمی است که خدماتش توسط شرکای آن مانند فین‌تک‌ها انجام خواهد شد. شرکت‌های بزرگ در حال سرمایه‌گذاری روی بلاک‌چین هستند.

 

محمدرضا غفوری، کارشناس بانکی در این رابطه به خبرنگار ایرناپلاس گفت: انقلاب بلاک‌چین قرار است یک تحول و تغییر رویکرد در نظام بانکی باشد. با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری شبکه‌ها و روابط بین بانکی هستیم، گسترش این شکل از بانکداری باعث تحولاتی شده که از اساس و پایه، شکل بسته یا سنتی بانکداری را تغییر خواهد داد. این تغییرات مکانیسم‌های اعتباری و اعتبارسنجی سنتی را هم دربرخواهد گرفت.

 

 خداحافظی با بانکداری سنتی

 

وی افزود: این بدین معنی است که ما در آینده نزدیک بانک و ساختار و کارکرد بانکی خواهیم داشت، اما نسل بانک‌ها در این سیستم کاملاً عوض خواهد شد. درواقع ما آخرین نسل بانکداری سنتی خواهیم بود و در آینده با توجه به بحث ارزرمزها و توسعه‌ای که در حوزه بلاک‌چین صورت خواهد گرفت، شکل‌های پرداخت و مناسبات اعتباری تغییر خواهد کرد و حتی مبنای بسیاری از تحولات اقتصادی هم از این سمت خواهد بود.

 

غفوری با بیان اینکه در این زمینه مهم‌ترین مسئله بحث رگولاتوری است که وظیفه آن برعهده بانک‌های مرکزی خواهد بود، اضافه کرد: این نهاد می‌تواند در اصلاح و بهبود این شبکه تأثیرگذار باشد. امیدواریم در قالب رگولاتوری از سوی بانک مرکزی شاهد تمهیدات متناسبی باشیم تا فضای کسب‌وکار به سطح قابل توجهی برسد.

 

نیاز ارزی کشور با رمزارزها برآورده می‌شود؟

 

وی درباره استفاده از فناوری بلاک‌چین در غلبه بر تحریم‌های اقتصادی گفت: طبیعتاً یکی از ظرفیت‌هایی که این فناوری‌ها می‌توانند ایجاد کنند، عدم وابستگی است که ممکن است در شرایط متفاوتی ایجاد شود. رمزارزها می‌توانند نیازهای ارزی کشور را تأمین کنند. بازار بیت‌کوین در کشور شاید به ظاهر کوچک باشد، اما گردش‌ها و تأمین‌ مالی در این حوزه چیز دیگری را نشان می‌دهد.

غفوری خبر داد: تراکنش‌های مالی در حوزه بیت‌کوین‌ها که به‌صورت روزانه صورت می‌گیرد، رقم بسیار زیادی است، به‌طوری که از رقم ۱۰ میلیون دلار سخن گفته می‌شود. این نشان‌دهنده اهمیت و گسترش این حوزه در ایران است که می‌تواند گشایش‌های فراوانی در حوزه تبادلات تجاری ایجاد کند.

 

 خیال کاربران رمزارزها راحت است

 

این کارشناس بانکی همچنین گفت: یکی از موضوعاتی که به‌عنوان مزیت رمزارزها مطرح می‌شود، اطمینان ‌خاطری است که در حوزه‌های اعتباری به‌وجود می‌آید. درواقع افراد از نقل و انتقال و تراکنش‌های خود در این بستر اطمینان‌خاطر دارند. حال ممکن است در یک وب‌سایت کلاهبرداری‌هایی صورت گرفته باشد، اما چیزی که بازارهای جهانی نشان‌ می‌دهد این است که تراکنش‌های بیت‌کوین بسیار ایمن هستند.

غفوری در این زمینه یادآوری کرد: با این حال باید اشاره کرد یکی از نگرانی‌های رگولاتوری بانک‌ مرکزی در همین رابطه است که ضرورت آسانی انجام و اطمینان‌بخشی در این زمینه را بالا ببرد. از این نظر یکی از وظایف تعریف‌شده کمیته مشترکی که بین وزارت ارتباطات، مخابرات و بانک مرکزی ایجاد شده، ایجاد همین اطمینان‌خاطرها است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.