خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت برقراری دموکراسی در ونزوئلا یکی از پنج اصلی است که او می‌خواهد اجرایی شود تا بحرانی که کشورش با آن روبروست، از بین برود.

این رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا گفت: حکومت‌داری، ثبات، پایین‌ترین حد تأثیر اجتماعی، رسیدگی به وضعیت انسانی بحرانی کنونی، احیای اقتصادی و تولید اشتغال و پیشبرد ونزوئلا به سوی دموکراسی در اولویت اوست.

گوآیدو همچنین پشتیبانی از مداخله نظامی آمریکا در کشورش را رد نکرد. به گفته او، بن‌بست مذکور بین دو طرف برابر نیست بلکه میان گروه کوچکی از رهبران است که "هر کاری می‌توانند برای ماندن در قدرت" انجام می‌دهند و در طرف مقابل "مردم عادی قرار دارند که درخواستشان تغییر دولت" است.

این رهبر خودخوانده ونزوئلا افزود: آنچه کل کشورم می‌خواهد تغییر است و یک گروه بسیار کوچک سلاح در اختیار دارد، از انقلاب دزدیده‌اند و تهدیدی مداوم برای انقلابی است که آنها را حفظ کرده است و مردم جان می‌دهند. من حسن نیت مکزیک و اروگوئه را درک می‌کنم و همینطور از اولتیماتوم اتحادیه اروپا به مادورو آگاهم. اپوزیسیون مایل به مذاکره بوده است. ما همه راه‌ها را امتحان کرده‌ایم. ما اعتصاب غذا کرده‌ایم. ما اعتراض کرده‌ایم و آنها ما را کشته‌اند.

گوآیدو گفت: توقف این رژیم، یک دولت انتقالی و انتخابات آزاد؛ همه موارد در این چارچوب می‌تواند مورد گفت‌وگو قرار بگیرد.

رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا همچنین گفت: مایل هستیم تا روابط سازنده و دوجانبه سودمند با چین داشته باشم و آماده همکاری با مقام‌های چینی در اولین فرصت هستم. حمایت چین برای تقویت اقتصاد کشور ما و توسعه در آینده ضرورت دارد.

به ادعای گوآیدو، مادورو به شدت منزوی شده است و عمدتاً به تنهایی عمل می‌کند. او گفت: چین از همان ابتدا شاهد غارت منافع کشورمان به دست دولت مادورو بوده است. پروژه‌های توسعه در ونزوئلا به علت فساد دولتی و بدهی شکست خورده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.