رویترز گزارش داد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشستی با وزیران خارجه و دفاع روسیه گفت: شرکای آمریکایی ما اعلام کردند که مشارکت در این معاهده را تعلیق کرده‌اند پاسخ روسیه نیز اقدامی مشابه خواهد بود و ما نیز این معاهده را تعلیق می‌کنیم.

پوتین گفت که روسیه کار بر روی تولید موشک‌های جدید از جمله موشک‌های مافوق صوت را آغاز می‌کند. وی همچنین به وزرایش دستور داد هیچ مذاکره خلع سلاحی را با واشنگتن آغاز نکنند.

وی افزود: اقدام ما پاسخی مشابه به اقدامات آمریکا است. آنها گفتند که تحقیقات و آزمایش بر روی سلاح‌های جدید را آغاز می‌کنند ما نیز همین کار را می‌کنیم.

رهبر روسیه تاکید کرد مادامی که پیشنهاد مسکو در مدرنیزه کردن و شفاف سازی بیشتر قرارداد ۱۹۸۷ روی میز باشد هیچ مذاکره‌ای نباید با طرفین آمریکایی آغاز شود.

وی با این حال گفت که به رغم اقدامات تلافی‌جویانه روسیه هرگز آغازگر مسابقه تسلیحاتی نخواهد بود. پوتین گفت: من می‌خواهم توجه شما را به این نکته جلب کنم که ما نباید و هرگز وارد مسابقه تسلیحاتی که برای ما هزینه‌بر خواهد بود نمی‌شویم.

شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در این راستا گفت: طی روزهای آتی ما متمم بودجه ۲۰۱۹ را ارائه می‌دهیم که بر اساس آن ما در چارچوب برنامه‌های تسلیحات در کشور و برنامه‌های دفاعی‌مان برای سال ۲۰۱۹ برنامه‌های خود را اجرا خواهیم کرد

 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که ظرف شش ماه از آی‌ان‌اف خارج می‌شود مگر آنکه روسیه به آنچه وی آن را نقض این معاهده کنترل تسلیحاتی ۱۹۸۷ خواند، خاتمه دهد.

رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با حضور سرگئی لاوروف و سرگئی شویگو گفت، پیشنهادات درباره معاهده آی‌ان‌اف روی میز است و درب مذاکره همچنان باز است اما "من از شما می‌خواهم تا آغازگر مذاکرات روی این مساله نباشید."

به گفته رئیس‌جمهوری روسیه، ابتکارات روسیه برای خلع سلاح مورد حمایت شرکایی که به دنبال بهانه‌هایی برای از بین بردن سیستم امنیت بین‌المللی هستند، قرار نمی‌گیرد.

پوتین وزرای دفاع و خارجه کشورش را موظف کرد تا از نزدیک استقرار موشکی سایر کشورها را دنبال کنند. رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، تا زمانی که آمریکا موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد در مناطق متبوع مستقر نکرده باشد، از استقرار چنین موشک‌هایی خودداری می‌کند.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: ما منتظر خواهیم ماند تا شرکایمان آماده مشارکت در گفت‌وگویی برابر و حقیقی درباره خلع سلاح شوند.

وزیر خارجه روسیه هم تاکید کرد، پس از تعلیق گفت‌وگوها روی دفاع موشکی در ۲۰۱۴ آمریکا مواضعش را در اروپا و آسیا گسترش داد و سامانه‌هایش از جمله در آلاسکا و ساحل شرقی را تقویت کرد. او افزود: روسیه از دکترین نظامی آمریکا برای ایجاد مهمات هسته‌ای با قدرت انفجاری کمتر روی موشک‌های میان‌برد نگران است.

لاوروف همچنین افزود، آمریکا به پیشنهادات روسیه برای ادامه دادن به معاهده استارت جدید توجهی نمی‌کند و این امر نگران‌کننده است. رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: روسیه نهایت تلاشش را برای نجات معاهده آی‌ان‌اف انجام می‌دهد چرا که حفظ ثبات استراتژیک در اروپا و جهان اهمیت دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین از لاوروف و شویگو درخواست کرد تا درباره تهدید احتمالی اقدامات برخی از کشورها برای استقرار تسلیحات در فضا گزارشی تهیه کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.