حمید بعیدی‌نژاد در توییتر خود نوشت: هنوز اینستکس عملیاتی نشده مخالفین نظام، افراطیون منطقه و نزدیکان ترامپ هم‌صدا به تمسخر و تضعیف آن پرداخته و از سر استیصال بر ناکارآمدی آن تاکید می‌کنند اما واقعیت این است که اینستکس یک نهاد مالی است و نه نهادی از اجزای کمیسیون اروپا، که همه اعضای اتحادیه اروپا عضو آن بشوند.

وی با بیان اینکه سه کشور اتحادیه اروپا که از ابتدا نقش محوری در تفاهم هسته‌ای داشته‌اند، سهامدار اصلی و هیأت مؤسس آن هستند ولی این نهاد مورد حمایت کل اتحادیه اروپاست، اظهار داشت: در مرحله بعد، دیگر کشورهای اروپایی و در مرحله سوم کشورهای غیر اروپایی مانند چین، هند و روسیه می‌توانند عضو این مکانیسم شوند.

سفیر ایران در لندن ادامه داد: اینستکس در چند فاز عملیاتی می‌شود و ابتدا با تهاتر پرداخت کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی کار را شروع می‌کند و در فازهای بعدی به همه تبادلات تجاری تعمیم می‌یابد.

بعیدی‌نژاد افزود: مخالفان مرتباً کلمه «غذا» را برای تداعی سازوکار نفت در برابر غذای عراق تکرار می‌کنند ولی این دو اصلاً شباهتی به هم ندارند. هم‌چنین سه کشور اروپایی علاوه بر تقسیم میزبانی، مدیریت و ریاست هیأت مدیره بین خود، با حضور سه مقام ارشد سیاسی خود در هیأت مدیره قدرت آن را تضمین کرده‌اند. نماینده انگلیس دبیرکل دائمی وزارت خارجه است. معادل دانستن این نهاد به یک شرکت حسابداری یک مغلطه و فقط از سرِ عصبانیت شدید است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.