انقلاب اسلامی با رأی ۹۸ درصدی مردم منجر به پیروزی شد. پس از چهل سال برخی گلایه‌ها از نظر معیشت از سوی مردم به گوش می‌رسد. در همین راستا گفت‌وگویی با آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد تا چه اندازه به اهداف انقلاب نزدیک هستیم؟

انقلاب ما در آن سال‌ها انقلاب آرمان‌های عدالت‌خواهانه، آزادی‌خواهانه و انسانی است و بر اساس اهداف والایی شکل گرفت اما در حال حاضر پس از چهل سال همچنان با اهداف انقلاب فاصله بسیار زیادی داریم و برای رسیدن به آن اهداف باید بدویم. از سوی دیگر در حال حاضر در دهه عدالت قرار گرفتیم دهه عدالتی که پس از پیروزی انقلاب اعلام شد، اما باید بگویم در حال حاضر عدالت در بدترین وضعیت ممکن در کشور قرار دارد؛ چرا که از اهداف انقلاب بسیار دور هستیم. اما در عین حال ناامید نیستیم. از مسئولان کشور درخواست و تقاضا داریم که برای حل مشکلات جامعه و مردم تدبیری اتخاذ کنند تا ان‌شاءالله به اهداف انقلاب مقداری نزدیک‌تر شویم و حداقل بوی اهداف انقلاب را استشمام کنیم. انقلاب ما همان انقلاب گذشته است و نظام، نظام اسلامی است، نظام اسلامی که بر پایه و محور عدالت برقرار شد. مسئولان کشور مسلمان و متدین هستند و روی دین، اسلام و ایران تعصب دارند اما باید بگویم که ایران، دین و اسلام در خطر است و هر چه زودتر باید به خود بیاییم تا ان‌شاءالله نواقص بسیار زیاد در کشور را بتوانیم اصلاح کنیم. مسیری که در راه انقلاب رفته‌ایم بسیار کم است. بنابراین مقداری سرعت و تدبیر برای رسیدن به اهداف انقلاب و همچنین تغییر نیاز است.

منظورتان از تغییر چیست؟

منظور من از تغییر، تغییر نظام یا قانون اساسی نیست. در حال حاضر نظام یک نظام اسلامی است و مردم هم اسلامی بودن، عدالت و ماندن همین نظام را می‌خواهند. منظور از تغییرات، تغییرات در دیدگاه‌ها، رویه‌ها، سیاست‌ها و مدیریت‌هاست، حتی باید گفت تغییر افراد هیچ موضوعی را حل نخواهد کرد؛ چرا که در صورت تغییر افراد اگر سیاست‌ها و دیدگاه‌ها تغییر نکند هیچ چیزی مؤثر نخواهد بود و تنها دولت‌ها و افراد تغییر می‌کنند. تاکید می‌کنم که باید تغییرات در دیدگاه‌ها، سیاست‌ها و مدیریت‌ها با حفظ اصل نظام اسلامی باشد، باید به تغییر جدیدی بیندیشیم. ما باید در ۴۰ سالگی نظام بنشینیم و این موضوع را بررسی کنیم، تمام اهداف را دانه‌دانه در نظر بگیریم و ببینیم در کجا قرار گرفته‌ایم، به کجا رفته‌ایم و به کجا رسیدیم و به کجا می‌توانستیم برسیم اما نرسیدیم و چرایی نرسیدن به این اهداف را مورد بررسی قرار دهیم. واقعیت آن است که بعد از ۴۰ سال لااقل نتیجه چهلمین سالگرد انقلاب آن باشد که بررسی و کارشناسی صورت گرفته اشکالات، آسیب‌ها و آفت‌ها را پیدا کردیم و راه جدیدی را تعیین و به سوی هدف حرکت کنیم. در همین راستا با کمک خداوند و مردم عزیز مشکلات در کشور هم حل خواهد شد.

اکنون درخواست مهم مردم چیست؟

مردم به دنبال تغییر هستند. شما توجه کنید تنها یک نرده در نمازهای جمعه از میان مردم و مسئولان برداشته می‌شود، تا چه اندازه مردم خوشحال و شاد می‌شوند. باید گفت مگر برداشتن یک نرده چه چیزی است که مردم برای آن شاد می‌شوند؟ این موضوع حاوی پیامی است، یعنی مردم خواستار تغییر هستند. یک تغییر کوچک و آشتی با مردم و یک گام به سوی آنها برداریم مردم استقبال می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که اگر گام‌های بزرگ‌تری را برداریم، نرده‌های بزرگ‌تری را برداریم، پیله‌هایی را که بر خود و انقلابمان تنیده برداریم، مشکلات حل می‌شود. ما با دستان خودمان جلوی پیشرفت انقلاب را گرفته‌ایم و پیله بر انقلاب پیچانده‌ایم و اجازه پیشرفت به انقلاب و عظمت آن نداده‌ایم، این نرده‌ها و پیله‌ها را باید برداریم تا تغییرات انجام شود.

تغییرات باید چگونه شکل گیرد؟

این تغییرات تنها به عمل بازمی‌گردد. تغییرات باید از بالا شروع شود اگر از بالا شروع نشود خدایی ناکرده تغییر از پایین به بالا آغاز می‌شود و همه را در خود مانند سیلی از میان می‌برد. این است که باید از بالا کارها شروع شود و ان‌شاءالله ما می‌توانیم و امیدوار هستیم. انقلابمان، نظام‌مان و کشورمان ظرفیت بسیار بالایی دارد، این انقلاب بسیار ظرفیت بالایی دارد. می‌توانیم اینها را جبران کنیم می‌توانیم اما اگر مانند چهل سال گذشته عمل کنیم نمی‌توانیم ضعف‌ها را تقویت کنیم. این چهل سال آزمایش بوده است. این روش‌ها و رویه‌ها طی چهل سال آزمایش شده است و نتیجه امروز ما شده است. حال بیاییم این موضوعات را گردن دشمنان بیندازیم که آنها نگذاشتند؟ چطور نگذاشتند؟ قرآن می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ»،‌ای مردم، مسلمانان و مؤمنین مراقب خودتان باشید و به درستی عمل کنید. باید گفت هیچ شخصی نمی‌تواند هیچ غلطی کند. ما دائماً می‌گوئیم دشمن فلان حرکت را انجام داد این گونه صحبت‌ها تنها دشمن را بزرگ کرده و کشور را تحقیر و کوچک. شاهد هستید که یک آشوبی هم به راه می‌افتد مطرح می‌شود که دشمن این آشوب را بپا کرد. دشمن می‌آید مملکت و خانه ما را به هم می‌زند، درمانده می‌شویم می‌گوئیم دشمن کرد، نه والا اینگونه نیست. دشمن آن قدری قدرت ندارد که هر کاری انجام دهد. دشمن از خود ما و نارضایتی‌هایی که در کشور ایجاد می‌شود استفاده می‌کند.

با توجه به صحبت‌های شما، مردم و مسئولان چه کاری انجام دهند؟

ما به سوی اهدافمان حرکت می‌کنیم و در برخی از حرکات در مسیر اهداف موفق عمل کرده‌ایم، اما در کل مخصوصاً در مساله اقتصاد، معیشت مردم بسیار عقب است، در صورتی که معیشت مردم و اقتصاد در اولویت است، معیشت حتی از تمام موضوعات و پیشرفت‌های علمی، مهم‌تر است. اگر معیشت در ابتدا قرار نگیرد پیشرفت‌های دیگر حاصل نخواهد شد؛ چرا که اقتصاد است که این موضوعات را درست می‌کند، اقتصاد است که عدالت را تأمین می‌کند، اقتصاد در اسلام هدف نیست اما وسیله است که در صورت نبود این وسیله به هیچ هدفی دست نخواهیم یافت. مانند آن است که انسان قصد پرواز به آسمان را دارد اگر هواپیما نباشد نمی‌تواند پرواز کند. اگر نردبان نباشد به پشت بام نمی‌توان رفت، این موضوعات همگی وسیله است. اقتصاد وسیله است. اگر این وسیله نباشد نه اشتغال، نه عدالت، نه رضایت و هیچ چیزی نیست و این موضوع اولویت دارد. ما اولویت‌بندی نکردیم باید دست به اولویت‌بندی بزنیم، سپس به مساله دیگر بپردازیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.