«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت که وی «جیمز متیس» وزیر دفاع سابق را مجبور کرده تا استعفا دهد چون وی در کل از کاری که متیس انجام می‌داد خرسند نبوده است.

ترامپ گفت: من از متیس خرسند نبودم. من به متیس گفتم که به من یک نامه دهد وی حتی آن نامه را به من نداد.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد: من کاری که وی انجام می‌داد را دوست نداشتم. من با این خوشحال نبودم. من به ارتش بیش از آن چیزی که تا پیش از آن دیده بود پول  دادم و من از کاری که وی در کل انجام می‌داد خوشحال نبودم و من به او گفتم که الان زمان (استعفا) است.

متیس در ماه دسامبر و پس از آنکه ترامپ به صورت غیرمنتظره‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از سوریه خارج می‌شوند از سمت خود استعفا داد.

وزیر دفاع سابق آمریکا در استعفانامه خود تاکید کرد که ترامپ سزاوار ژنرالی است که دیدگاه‌هایش بیشتر با دیدگاه وی همراستا بوده و نگرانی خود را از رفتار ترامپ با متحدان در ناتو و همچنین رقبایی نظیر چین و روسیه ابراز داشت.

ترامپ نخست بیانیه صمیمانه‌ای درباره خروج متیس از کابینه منتشر کرد و از خدمات وزیر دفاع سابق آمریکا قدردانی کرد و گفت که وی پس از ماه فوریه وزارت دفاع را ترک خواهد کرد اما پس از توجه رسانه‌ها به دلایل استعفای متیس، ترامپ وی را دو ماه زودتر و در پایان سال ۲۰۱۸ از کابینه اخراج کرد.

ترامپ بعدا در ژانویه گفت که عملکرد متیس در پنتاگون «خوب نبوده است» و «پاتریک شاناهان» معاون وزیر دفاع را جایگزین متیس کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.