سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به جای اتحاد به فکر دودستگی و تجزیه است.

«عبداللطیف القانوع»، شنبه (۱۳ بهمن) گفت که «تشکیل دولت ینده از سوی "فتح" یکی از گام‌های جدایی‌طلبانه رئیس «محمود عباس» است. او با این دولت می‌خواهد "معامله قرن" را تصویب کرده و نوار غزه را از فلسطین جدا کند».

طرح موسم به «معامله قرن» که از سوی آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح شده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار ۶ میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهوی آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در این راستا انجام شده است.

سخنگوی حماس تحریم شرکت در تشکیل دولت آینده از سوی گروه‌ها و احزاب فلسطینی را دلیل انزوای تشکیلات خودگردان در برابر ملت و گروه‌های ملی فلسطین دانست و گفت که این مسئله نشان می‌دهد که تشکیلات خودگردان در مواجهه با استبداد تنها مانده و تأکیدی است بر دودستگی‌ که محمود عباس و اطرافیان او به نبال محقق شدن آن هستند.

محمود عباس اوایل دی ماه پارلمان فلسطین را به منظور برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام منحل کرد تا از این طریق زمینه را برای تشکیل دولت جدید فلسطین فراهم کند.

جنبش حماس به این اقدام محمود عباس اعتراض کرد و گفت که این اقدام وی برخلاق قانون اساسی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.