هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه فونیکه مدیا گروپ بار دیگر بر موضع اتحادیه اروپا تاکید کرد؛ موضعی دال بر این که مذاکره مجدد در باره توافق خروج به بحث گذاشته شده میان بروکسل و لندن که از سوی پارلمان انگلیس در ماه گذشته رد شده ممکن نیست.

وی افزود: تنها راه انگلیس برای اجتناب از "بریگزیت سخت" قبول توافق موجود است.

اصطلاح "بریگزیت سخت"به خروج اتوماتیک لندن در ۲۹ مارس سال جاری میلادی بدون هیچ گونه برنامه ریزی انتقالی برای تضمین تداوم تجارت کالا و دارو و ارتباطات حمل و نقلی اطلاق می‌شود.

در حالی که کمتر از دو ماه به خروج اتوماتیک انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده، دولت ترزا می، نخست وزیر انگلیس هنوز باید در خصوص یک توافق خروج و یا موضعی در خصوص روابط آتی دلخواهشان با اتحادیه اروپا که به زودی ۲۷ عضو می‌شود به توافق برسد.

اما هایکو ماس درخواست انگلیس برای ارائه سازش‌های بیشتر برای تحقق یک توافق و دستیابی به یک توافق بهتر و پسندیده‌تر از نظر منتقدان در لندن بعد از دو سال مذاکره را رد کرد.

وی گفت: توافقی که ما در خصوص آن با انگلیس مذاکره کردیم در حال حاضر یک سازش است به ویژه در مورد برنامه‌ریزی‌ها برای ایرلند شمالی. نباید هیچ مرز سفت و سختی برای جمهوری ایرلند وجود داشته باشد چرا که ما نمی‌توانیم ریسک درگرفتن مجدد درگیری‌های ایرلند شمالی را به جان بخریم.

عدم پیشرفت منجر شده تا برخی از لندن بخواهند تا از حق خود برای لغو اطلاعیه نیتش برای خروج از اتحادیه اروپا استفاده کنند و مجدداً یک عضو کامل اتحادیه اروپا شود.

هایکو ماس در پاسخ به این سوال که آیا اتفاق افتادن چنین نتیجه را پیش بینی می‌کند یا خیر کاملاً با تردید پاسخ داد و گفت: این ایده‌ای است که من آن را بسیار دوست دارم اما ما نباید در این رابطه خیال پردازی کنیم. احتمال خروج از بریگزیت بسیار پایین است.

وی در ادامه این مصاحبه گفت: پس از آنکه آمریکا و روسیه اعلام کردند که از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) خارج می‌شوند، آلمان مخالفت خود را با استقرار موشک‌های هسته‌ای میان‌برد جدید در اروپا اعلام می‌کند.

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: در حال حاضر استقرار موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در اروپا "اقدام اشتباهی" است. ما نمی‌توانیم با دامن‌زدن به یک آتش، آن را مهار کنیم.

وی افزود: آلمان در حال برنامه‌ریزی برای میزبانی یک کنفرانس بین‌المللی خلع تسلیحات اتمی در ماه آتی میلادی در برلین است که بر سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته جدید تمرکز دارد.

این مقام با اشاره به موشک‌های پیشرفته، سیستم‌های تسلیحات خودمختار، تسلیحات سایبری و ربات‌های قاتل، گفت: ما برای این تکنولوژی‌های جدید به قوانین جدید احتیاج داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.