محمدجواد آذری جهرمی در مراسم روز فناوری فضایی با تاکید بر این‌که ما فناوری فضایی را تنها از دستاوردهای دولت نمی‌دانیم بلکه نتیجه یافته‌های نظام است، اظهار کرد: بر این اساس ما از همه افرادی که طی ۱۰ سال گذشته در این عرصه فعالیت کرده‌اند تشکر می‌کنیم، چرا که هرگاه به مشکلی برخوردیم این افراد به کمک ما شتافتند.

وی با بیان این‌که وزارت ارتباطات سال آینده در حوزه فضایی بر تجاری‌سازی، توسعه کسب‌وکارهای فضاپایه و توسعه کاربردهای فضایی متمرکز می‌شود، اضافه کرد: از نظر ما پرتاب ماهواره پیام یک شکست نیست بلکه یک موفقیت به شمار می‌رود و دانشگاه امیرکبیر قرار است طی سه سال آینده ماهواره‌ای با ۴۰ برابر دقت بیشتر ماهواره پیام، بسازد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از پرتاب ماهواره دوستی دانشگاه شریف خبر داد و گفت: به زودی طنین صدای ایرانیان را با پرتاب پیام دوستی به فضا خواهیم داشت.

به گفته آذری جهرمی، دقت ماهواره دوستی دانشگاه شریف ۱۰ متر است که کاربردهای زیادی در حوزه‌های سنجش از دور دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این‌که قرار است ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت تا شهریورماه سال ۱۳۹۸ تحویل داده شود، اظهار کرد: ماهواره ناهید ۱ که ماهواره‌ای مخابراتی است آماده است و فرآیند تحویل آن و صدور مجوز برای پرتاب در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این‌که ماهواره ناهید ۱ از فناوری‌های جدیدی چون سلول‌های خورشیدی بهره می‌برد، ادامه داد: ماهواره ناهید ۲ نیز که یک ماهواره مخابراتی است به طور جدی در دستور کار قرار دارد. این ماهواره اولین ماهواره عملیاتی مخابراتی کشور است که با دستاوردهای به دست آمده زمینه را برای ایجاد منظومه ماهواره‌های مخابراتی برای ما ارائه خواهد داد.

آذری جهرمی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سخنرانی خود در روز فناوری فضایی سال گذشته، گفت: در سال گذشته صحبت‌های من در استفاده از داده‌های فضایی در سطح جامعه بوده است که در طی یک سال گذشته با اقداماتی که در پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی انجام شده است، به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که بنا داریم تا کاربردهای فناوری‌های فضایی به دست آمده را توسعه دهیم، خاطر نشان کرد: محققان سازمان فضایی بدون حاشیه در این حوزه فعالیت کردند به گونه‌ای که امروز شاهد هستیم فعالیت‌های کشاورزی با فناوری‌های فضایی متصل شده است.

وی همچنین به کاربردهای آمایش سرزمینی از طریق محصولات دانشی فضایی اشاره کرد و یادآور شد: علاوه بر آن پلیس نیز تبدیل به یکی از مشتریان کاربرد فناوری فضایی شده است.

آذری جهرمی این امر را حاصل تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه کاربردهای فناوری فضایی نام برد و یادآور شد: اخیراً این سوال که فناوری‌های پرهزینه فضایی به چه کار ما می‌آیند، از ما پرسیده می‌شود و ما باید به آن پاسخ دهیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: بر اساس گزارش‌های ارائه شده ماهواره پیام دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مدت ۱۰ سال ۱.۲ میلیون یورو هزینه صرف شد که این میزان برای ساخت ماهواره دوستی دانشگاه شریف کمتر بوده است.

وی با بیان این‌که ایجاد زیرساخت‌هایی مانند آزمایشگاه‌های فضایی، هزینه‌های سرسام‌آوری برای ما نداشته است، اظهار کرد: کلیه فناوری‌هایی که در حوزه فضایی به دست آمده مبتنی بر دانش دانشمندان کشور و انگیزه جهادگرانه و علاقه دانشمندان به ارتقا نام ایران به دست آمده است.

آذری جهرمی ازاد سازی داده‌های فضایی را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه فضایی نام برد و یادآور شد: بر اساس اقدامات سازمان فضایی داده‌های تصویربرداری ۴۰ ساله موجود در آرشیو این سازمان در اختیار کارآفرینان این عرصه قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت فناوری‌های فضایی در عرصه‌های مختلف خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در یک سالی یک نوع محصول آنقدر کاشته می‌شود که مازاد مصرف به دور ریخته می‌شود و در سال بعد به دلیل عدم کاشت آن محصول از سوی کشاورزان خسرانی به جامعه وارد می‌شود که مردم باید تاوان آن را بپردازند.

وی با بیان این‌که چنین چالش‌هایی با فناوری‌های فضایی قابل مرتفع‌شدن است، یادآور شد: مدیریت منابع آب، نحوه‌ی تخصیص آب و پایش سطح محصولات کشاورزی از جمله کاربردهای فناوری فضایی است ضمن آنکه ما با کشف کشت خشخاش در ۷۰ هکتار اراضی کشور توانستیم جلوی تجارت مرگ را در کشور بگیریم.

آذری جهرمی توسعه اشتغال را از دیگر مزایای کسب دانش‌های فضایی دانست و با تاکید بر این‌که بنا نیست دولت برای تأمین اشتغال جوانان همواره سرمایه گذاری کند، اظهار کرد: گاهی اوقات اشتغال در خلاقیت است که سازمان فضایی در این عرصه وارد شده و در تلاش است تا با مکانیزم‌هایی اقدام به آزادسازی داده‌های فضایی کند تا از طریق آن جوانان بتوانند به کسب و کارهای فضاپایه وارد شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در خصوص عدم صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های فضایی کشور، گفت: برخی از کشورها ادعا دارند که فعالیت‌های فضایی کشور صلح‌آمیز نیست. آنها دروغ می‌گویند چرا که اهداف ماهواره‌ای ایران در جهت صلح و دوستی است و برنامه‌های فضایی ما صلح‌آمیز است. دقت ماهواره‌های ما مشخص است و ما در تلاش هستیم تا در حوزه فضایی بر روی پاهای خود بایستیم.

به گفته وی مأموریت‌های ماهواره‌های ایران شامل هواشناسی، مدیریت منابع آب، پایش سطوح زیرکشت، بحران‌های طبیعی است و در آینده در تلاش هستند تا به سمت اهداف ناوبری ماهواره‌ها توسعه یابند.

آذری جهرمی با تاکید بر این‌که هنر ما تبدیل تهدید به فرصت است، ادامه داد: این همان کاری است که جوانان کشور انجام می‌دهند، نسلی که دیگر به دنبال منابع زیرزمینی نیست بلکه با تکیه بر دانش خود در جهت ایجاد اقتصاد جهشی است.

وی با طرح این سوال که کدام یک از فعالیت‌های جوانان عرصه را بر مردم تنگ کرده است، خاطرنشان کرد: تجربه فناوری فضایی یک تجربه موفق است که باید در سایر حوزه‌ها تأثیرگذار باشد و ما از همه جوانانی که دراین عرصه وارد شده‌اند تشکر می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.